1.0 Pengenalan
S.Othman Kelantan merupakan
sasterawan negara yang kesembilan. Karya
novel yang dihasilkan oleh penulis ini mampu memberikan kesan-kesan yang
bersifat positif kepada masyarakat dalam pemikiran mereka. Situasi ini dapat
dilihat melalui pembabitannya dalam fenomena sastera Islam yang telah
melayakkannya merangkul gelaran sasterawan negara yang kesembilan. Penampilan
atau penghasilan karya novel yang ditampilkan oleh beliau unik serta berbeza
daripada penulis lain termasuk sasterawan negara terdahulu. Hal ini memberikan
kelebihan kepada beliau untuk menyandang gelaran tersebut.
Juara adalah salah satu daripada novel yang telah dihasilkan oleh
S. Othman Kelantan yang telah diadaptasi kepada filem arahan U-Wei Haji Shaari.
Novel ini telah diangkat ke layar perak dengan tajuk Jogho. Juara juga ialah novel kelima Syed Othman
Syed Omar (Al-Yahya) atau lebih dikenali sebagai S. Othman Kelantan setelah Pengertian (1996), Pertentangan (1967), Angin
Timur Laut (1969) dan Perjudian (1973).
Juara mengambil latar
masyarakat Melayu (Selatan Siam dan Kelantan) yang jelas dianggap sebuah novel
politik oleh novelisnya, selain turut berciri sedikit sejarah, khususnya
sejarah politik Tanah Melayu (Hizari Othman,2000). Novel ini telah terbit
pertama kalinya pada tahun 1976, tetapi filemnya hanya muncul 21 tahun kemudian
iaitu pada tahun 1997 apabila U-Wei Hj Shaari mengambil keputusan untuk
mengadaptasi novel tersebut kepada bentuk filem.
Novel juara ini terdiri daripada
160 muka surat dan diterbitkan oleh Dewan Bahasa dan Pustaka. Melalui novel Juara ini, penulis banyak menggambarkan idealisme, nilai, pandangan
hidup, adat, budi, kesedaran moral dan visi bangsa dan masyarakatnya melalui
bentuk sastera dan seni yang tinggi nilainya sehingga kesan seni budaya dan
falsafah kekal sepanjang zaman dalam minda kolektif bangsa Melayu. Oleh itu,
pengkaji akan mengupas dengan lebih lanjut mengenai pemikiran, falsafah, nilai
budaya dan pandangan hidup serta estetika dan kepengarangan yang terdapat dalam
novel tersebut.
2.0 Sinopsis Novel Juara
Juara mengisahkan Mamat dan anak-anak
buahnya yang terdiri daripada Mat San, Seli, Jali, Sani dan Salim. Abang Lazim
juga merupakan antara rakan seperjuangan mereka namun telah mati ditembak
selepas mereka memenangi laga lembu. Abang Lazim telah dibunuh oleh Pak Isa, Dolah
Munduk dan ahli kumpulan mereka yang lain kerana tidak puas hati akan lembu
Abang Lazim, iaitu Calet yang telah mengalahkan lembu mereka, Langsat.
Mamat merupakan ahli
politik yang meletak jawatan setelah gagal dalam pilihan raya sebanyak dua kali
walaupun beliau merupakan antara orang yang kuat memperjuangkan kemerdekaan
Tanah Melayu. Mamat meletak jawatan atas alasan rakyat tidak lagi memerlukan
beliau untuk terus berkhidmat malahan telah wujud beberapa pesaing yang lebih
hebat daripada parti pertubuhan lain.
Setelah
kalah dalam politik di Kelantan, Mamat telah berpindah ke Siam dan mula
mendekatkan diri dalam aktiviti melaga lembu melalui Abang Lazim. Kehebatan
Mamat dalam bidang laga lembu ini memang tidak dapat disangkal lagi kerana
beliau dapat menilai lembu malahan beliau semakin dihormati dalam kalangan anak
buahnya. Mamat sebenarnya ingin menuntut bela atas kematian Abang Lazim, iaitu
sahabatnya. Hal ini berlaku kerana kemenangan yang diperoleh Abang Lazim dan
Mamat melalui lembunya, Calet yang akhirnya menyebabkan berlakunya pembunuhan
tragis yang dilakukan oleh Dolah Munduk, iaitu orang kanan Pak Isa. Keadaan ini
berlaku kerana rasa tidak puas hati antara Pak Isa dengan Abang Lazim dan Mamat
kerana mereka merasakan bahawa Mamat telah melakukan penipuan dalam
pertandingan laga lembu tersebut.
Selepas
Abang Lazim dan Calet telah mati ditembak oleh Dolah Munduk, Mamat mula melatih
Aral, iaitu lembu muda. Setahun selepas peristiwa berdarah tersebut, Aral akan
beradu dengan seekor lembu dari Pulau Lonel yang merupakan lembu Pak Isa.
Sebelum berlakunya pertarungan juara tersebut, Pak Isa telah membuat persediaan
yang rapi terhadap lembunya dengan membalut tanduk lembunya dengan besi agar
lebih tajam. Hal ini bertujuan untuk membunuh Aral, iaitu lembu muda yang telah
dilatih oleh Mamat. Namun, pada hari kejadian tersebut bukanlah pertarungan
laga lembu tetapi pertarungan hebat antara Pak Isa dengan Mamat. Hal ini kerana
Pak Isa masih tidak berpuas hati dan berdendam atas kekalahannya pada suatu
ketika dahulu manakala Mamat pula berdendam atas kematian Abang Lazim.
Dalam
pertelingkahan yang berlaku antara Mamat dengan Pak Isa telah membawa kepada
kematian Pak Isa yang telah mati ditembak oleh Mamat di hadapan semua penyokong
laga lembu. Suasana politik yang tidak menentu di Selatan Thailand dan hubungan
erat antara masyarakat Melayu Kelantan tidak dapat disangkal lagi. Malahan,
penulis juga berusaha untuk menjelaskan bahawa wilayah Selatan Thailand seperti
Pattani, Narathiwat dan Yala merupakan wilayah Melayu yang sepatutnya menjadi
daerah Kelantan.
3.0 Aspek Yang Dianalisis
Berdasarkan Novel Juara yang dikaji, terdapat
beberapa aspek utama yang dikaji oleh pengkaji. Aspek yang dikaji ini lazimnya
dikaji dalam penelitian sesebuah karya agung. Antara aspek tersebut termasuklah
pemikiran dalam karya agung, falsafah, nilai budaya dan pandangan hidup dalam
karya agung, nilai ilmu dalam karya agung dan teknik kepengarangan dan seni
bahasa dalam karya agung. Aspek-aspek ini akan dilihat dalam Novel Juara oleh
S. Othman Kelantan seperti berikut:
3.1 Pemikiran (Isi Dan Mesej) dalam Novel
Juara
Secara
umum, pemikiran menurut Mohd Yusof Othman (1998) mempunyai pengertian yang luas
dan boleh diterangkan dalam pelbagai pendekatan. Namun, berfikir merupakan
suatu usaha untuk meningkatkan pengetahuan seseorang. Oleh yang demikian, hanya
orang yang mampu berfikir boleh melakukan perubahan dan menjana aktiviti yang
bersifat kreatif serta membangun. Kemampuan dan keluasan berfikir tidak akan
menjadikan seseorang itu stereotaip dalam tindakan dan amalannya. Konsep
pemikiran pernah dijelaskan oleh Zainal Kling (1993) sebagai kegiatan untuk
membentuk sesuatu sistem tanggapan yang akan menjadi rangka berfikir yang wajar
bagi semua anggota masyarakat.
Menurut S. Othman Kelantan (1997) mendefinisikan
pemikiran sebagai idea yang wujud daripada golongan intelektual yang
menggunakan fakulti kritikal dalam mindanya untuk memikirkan sesuatu masalah
dalam masyarakatnya. Pemikiran itu disebarkan di dalam lingkungan masyarakatnya
atau keluar daripada masyarakatnya. Mungkin oleh sebab memikirkan ancaman yang
muncul pada zamannya, golongan intelektual ini merakamkan ketidaksenangan dan
kegelisahannya dalam bentuk novel. Pemikiran yang tersembunyi dalam novel ini
dikaji untuk melihat keupayaan dan keunggulan pengarang Melayu meluahkan
perasaan mereka yang beragam dan kompleks itu. Justeru itu, pemikiran dalam
novel juga dapat dilihat melalui watak-watak yang beraneka ragam.
Menurut Seri Lanang Jaya Hj. Rohani
et. al (2016), pemikiran bermula dengan idea yang kemudiannya dimatangkan
pengarang menjadi subjek, akhirnya ia menjadi buah-buah fikiran yang bernas dan
signifikan. Isi dan mesej merupakan perkara utama yang ingin disampaikan di
dalam sesebuah karya. Dalam novel Juara karya S. Othman Kelantan, terdapat
beberapa pemikiran yang telah dikenal pasti dan ingin disampaikan oleh
pengarang dalam karya tersebut iaitu sistem politik dalam laga lembu, perjuangan
dalam politik demi kemerdekaan, budaya laga lembu dan kasih sayang terhadap
keluarga.
i.
Sistem politik dalam
laga lembu
Tindakan
Mamat yang mula berlaga lembu untuk kembali menjadi juara itu barangkali suatu
manifestasi protesnya terhadap nostalgia politiknya di tanah tumpah darahnya.
Barangkali ada sesuatu yang tidak dipersetujuinya di sana. Berjudi laga lembu
di satu desa kecil dengan penguatkuasaan undang-undang yang longgar dengan
Melayu sebagai minoriti pula, dengan itu menyediakan satu atmosfera yang sangat
sesuai kepada ‘pemberontak’ seperti Mamat. Dia seolah menyediakan satu
mekanisme melawan kembali dalam perjuangan bentuk barunya yang mungkin dapat
disamakan dengan perjuangan politiknya dahulu.
Dia mungkin menjadikan laga lembu
atas dasar pelarian sahaja serta melupakan kenangan lamanya di kampung.
Pengarang memasukkan pemikirannya dalam novel ini dengan menunjukkan kepada
pembaca bahawa melaga lembu dan mengumpul pengikut untuk memperbanyakkan
taruhan dan mengumpul duit untuk memperbanyakkan taruhan dengan pilihan raya,
menabur janji dan kemudian senyap setelah menang tidak mempunyai perbezaan.
Inilah pemikiran mendalam pengarang yang harus difahami oleh seseorang pembaca.
Kedua-duanya mencari ketenangan, kepuasan sementara yang palsu, yang sering
diatasi oleh serakahnya nafsu. Kalah menang, tawa sendu dalam “mencari diri” di
gelanggang laga lembu juga tidak banyak berbeza dengan kalah menang dan tawa
sendu mereka yang berjuang di atas platform politik moden dengan lesen demokrasi.
Dalam Juara, laga lembu ialah
politik, politik ialah lembu sebagaimana yang ditegaskan oleh pengarangnya.
“gelanggang
politik dengan gelanggang lembu itu tidak jauh bezanya dengan praktik. Lembu
itu pun sama dengan politik. Sama-sama diperjudikan. Kalau lembu itu kalah,
orangnya pun kalah. Kalau politik kalah, orangnya pun kalah. Politik itu lembu.
Dan lembu itu politik”
(
Juara halaman 101 )
Elemen ini menyebabkan juara seolah-olah
mempunyai dua plot yang selari iaitu kisah Mamat seorang pejuang politik yang
tewas dan kisah laga lembu yang menjadi budaya masa lapang masyarakat selatan
Siam. Pengarang menyiratkan makna pemikiran yang mendalam tentang hakikat
politik Melayu yang hodoh di sebalik metafora laga lembu.
Seterusnya dengan mengambil lembu itu
pula sebagai satu metafora, pengarang mendakwa bahawa setiap bahagian tubuh
seekor lembu seperti perut, tanduk dan ekor mewakili pihak tertentu dalam
masyarakat. Menurutnya, kepala mewakili golongan perintis dalam politik yanag
tidak menikmati kedudukan. Pejuang kemerdekaan umpama tanduk yang menikam dan
mengalahkan lawannya tetapi tidak beroleh apa-apa, sebaliknya menemui
penderitaan, tewas berjuang atau mati tanpa banyak dikenang. Perut pula
mewakili kelompok yang berjuang sedikit atau tidak berjuang langsung tetapi
menikmati hasil yang banyak. Mereka ini lazimnya penonton atau berjuang sebagai
penyokong sahaja dan golongan inilah yang paling ramai sedangkan kaki dan ekor
ini bergelumang dengan tahi dan air kencing. Ringkasnya pengarang cuba menyampaikan
bahawa pejuang politik sebenar sering tidak tertonjol malah dilupakan.
Sebaliknya, mereka yang munafik dan tidak berkebolehan yang selalu mendapat
faedah dan terus disanjung orang.
ii.
Perjuangan dalam
politik demi kemerdekaan
Pemikiran
utama novel ini adalah untuk mengupas politik Melayu yang mengejar kemerdekaan.
Perjuangan yang dimaksudkan adalah bagaimana usaha-usaha yang ditunjukkan
pemimpin-pemimpin dalam novel Juara
ini untuk sama-sama berdemokrasi bagi membantu kemerdekaan orang Melayu. Kelantangan
Mahamud Larin, Yahya Hasan dan Mamat menyuarakan hak sebagai rakyat asal tanah
Melayu kepada kerajaan British. Ini menyebabkan mereka menjadi perhatian
masyarakat untuk membantu menyuarakan hak mereka serta rakyat menyokong mereka
dengan sepenuh hati. Peristiwa di dalam novel ini seolah-olah menggambarkan
kembali peristiwa pengenalan demokrasi di tanah Melayu semasa pasca merdeka dan
bagaimana masyarakat Melayu bertungkus-lumus untuk mengembalikan hak mereka di
tanah Melayu.
Watak Mamat yang diperkenalkan oleh
pengarang berperanan menjadi pemimpin utama dalam Parti Persatuan Melayu.
Sebagai pemimpin Parti Persatuan Melayu yang sederhana dalam segala tindak
tanduknya, Mamat amat tegas dalam mencapai matlamatnya. Dia pernah memimpin
perarakan untuk menuntut pilihan raya daripada pemerintah Inggeris. Bagi Mamat,
‘harga manusia ialah kemerdekaan’ serta ‘bangsa Melayu sendiri memerintah
negeri’.
“Waktu
pengisytiharan tarikh kemerdekaan di Melaka, negeri Hang Tuah dan Hang Jebat
itu, dia berada di barisan paling hadapan. Dia dan Abdul Kudus mewakili
Kelantan secara rasmi. Juga ikut bersama Mahmud Larin dan Yahya Hasan.”
( Juara halaman 78 )
“Harga
manusia ialah kemerdekaan,” katanya dengan bersemangat. Tangannya
menunjal-nunjal langit. “Kemerdekaan itu bererti kita sendiri memerintah negeri
kita. Dan apabila kita sendiri yang menentukan haluan, maka kita berhak berbuat
apa saja. Mengapa kita membiarkan diri kita dijajah dan dihisap orang lain?”
( Juara
halaman 74 )
Dari aspek kepimpinan, Mamat merupakan tokoh pemimpin
yang ideal pada mata masyarakat. Jiwanya kaya dengan semangat bangsa dan
nasionalisme. Daripada sekian lama perjuangannya dan penglibatan dalam politik,
Mamat memang boleh dianggap sebagai nasionalis serta harapan bangsa yang
membantu kemerdekaan. Semangat juang tinggi dan untuk mencapai hala tujunya,
dia sanggup berkorban jiwa dan raga. Namun kegagalan demi kegagalan menyebabkan
Mamat berputus asa dan mula mengundur diri dalam politik. Lebih-lebih lagi isu
kemerdekaan telah dilupakan memandangkan sistem baru iaitu demokrasi
diperkenalkan.
“Saya
sudah sangat tua dalam perjuangan. Sebab itu saya lemah. Kerana lemah, tenaga
saya tidak diperlukan lagi. Rakyat telah menolak saya. Perjuangan masih perlu.
Tapi apa boleh buat. Rakyat sendiri menentukan kedudukan. Masing-masing kita
haruslah mengucapkan selamat jalan kepada politik apabila rakyat membuktikan
bahawa mereka tidak mahu!”
(
Juara halaman 18 )
iii.
Budaya laga lembu
Kegiatan laga
lembu dianggap sebagai sebuah kegitan judi. Laga lembu merupakan pertandingan
dua ekor lembu dalam bong iaitu tempat lembu dilagakan. Lembu yang dapat
mengalahkan lawan iaitu membunuh lembu lawan atau dapat bertahan lebih lama
berbanding lawan akan dikira sebagai pemenang. Dalam perlawanan ini, terdapat
sejumlah wang yang dipertaruhkan oleh peserta.
Novel Juara membawa pembaca untuk menyelusuri kehidupan masyarakat di
Bangnara, Thailand. Di sini budaya melaga lembu masih diamalkan bahkan tiada
undang-undang yang menegah perbuatan tersebut. Malahan, aktiviti melaga lembu
ini boleh mendatangkan pendapatan yang lumayan kepada pemilik lembu laga yang
menang. Contohnya watak Abang Lazim dan Mamat merupakan orang yang handal dalam
soal laga lembu. Ketika Calet iaitu lembu kepada Abang Lazim dilagakan dengan
lembu Pak Isa, Mamat telah menjadi juara. Dalam pertandingan ini, Mamat telah
menggunakan tipu helah bagi memenangkan Calet. Akhirnya dengan wang pertaruhan
sebanyak 200 ribu bath, Langsat telah berjaya dikalahkan.
“Mamat
kembali ke dalam dirinya. Bergerak dalam ingatannya. Sebentar tadi, dia
bersama-sama puaknya. Paling tidak pun dua puluh orang. Dua puluh ini orang
dalam. Kemudian, mereka masuk bong lembu. Dialah yang jadi hero. Dialah
pahlawan lembu yang terbilang di dalam bong itu. Caletnya menang. Yang kurang
difikirkannya, dia terburu-buru pulang tanpa menanti kawan-kawannya. Dia sedang
memikirkan Minah. Memikirkan Melah. Memikirkan Selamah. Memikirkan Faisah.
Paling akhir Jusuh. Dia meninggalkan bong dengan tergesa-gesa setelah mencekak
wang hampir sepuluh ribu bath.”
(
Juara halaman 3 )
iv.
Kasih sayang terhadap
keluarga
Walaupun novel Juara membawa nilai-nilai yang lebih
bersifat agresif, pengarang tetap memasukkan nilai kasih sayang dalam novelnya.
Kasih sayang terhadap keluarga begitu dititikberatkan oleh pengarang. Pengarang
telah membangunkan watak-watak dan babak-babak yang mampu membuatkan pembaca
terfikir tentang indahnya mempunyai sebuah keluarga yang saling menyayangi dan
mempercayai.
Watak-watak dalam keluarga Mamat
digambarkan sebagai watak-watak yang cukup penyayang. Mamat mempunyai seorang
isteri iaitu Minah dan tiga orang anak perempuan serta seorang anak lelaki
bernama Jusuh. Kehidupan keluarga ini aman damai. Buktinya mereka masih setia
walaupun Mamat telah kalah dalam pilihan raya dan ikut bersama-sama melarikan
diri ke Siam.
“
Anak-anaknya yang kahwin dengan orang-orang politik juga seorang demi seorang
berpisah dengan suami-suaminya. Kemudian berjujuk-jujuk mengikutnya di selatan
Siam.
( Juara halaman
16)
Selain itu, kasih sayang mereka juga
dipamerkan ketika Mamat menghadapi musibah. Contohnya, Mamat telah cedera parah
setelah ditanduk oleh Aral. Namun mereka tetap setia merawat Mamat. Contoh
petikan yang dapat dilihat kasih sayang isterinya ialah:
“Demo
dah makan ubat”?suara Minah separuh berbisik ke telinganya. Dia menggeleng
sedikit. Minah mengambil ubat butir di dalam bekas nescafe. Mencurahkannya
dalam tapak tangan. Membawanya ke mulut Mamat.
(
Juara halaman 111 )
Mamat juga digambarkan selalu memandang keluarganya
dengan penuh kasih sayang. Pastinya setiap kali melihat wajah isteri dan
anak-anaknya akan timbul satu perasaan sayang yang tidak berbelah bahagi. Dia
juga sentiasa menginginkan sesuatu yang terbaik untuk anaknya terutamanya
kepada anak lelakinya iaitu Jusuh. Dia sentiasa inginkan Jusuh mempunyai masa
hadapan yang cerah dan dapat berbakti di bumi Kelantan walaupun mereka sudah
menetap di bumi Siam. Contoh petikan yang menggambarkan kasih sayang Mamat
kepada anaknya ialah:
Dia segera melihat
wajah Faisah yang cerah dan segar. Ingin dia mencium anaknya itu. Akan tetapi,
diurungkan.
(
Juara halaman 75 )
Jusuh, jangan! Fikir
Mamat dalam hati. Jusuh jangan masuk politik. Jangan. Jusuh mesti menghabiskan
pelajarannya betul-betul. Ya Tuhan! Doanya. Biarlah Jusuh mendapat tempat tegak
baik di tanah airnya Kelantan! Ya Tuhan!
(
Juara halaman 116 )
3.2 Falsafah dalam Novel Juara
Istilah
falsafah ialah gabungan perkataan Philo dan Sophia yang membentuk philosophia
yang digunakan oleh Phythagoras buat pertama kalinya yang membawa maksud cinta
akan kebijaksanaan. Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat (2010:406), falsafah
didefinisikan sebagai pengetahuan tentang pengertian yang dianggap sebagai ilmu
yang tertinggi yang menjadi dasar ilmu-ilmu lain. Manakala Plato pula
mendefinisikan Philosophia sebagai ilmu. Oleh itu, umumnya falsafah dapat
disimpulkan sebagai suatu pemikiran atau pandangan hidup yang boleh menarik
minat pembaca yang terkandung di dalam sesuatu karya.
i.
Politik dan kekuasaan
Secara keseluruhannya, novel “Juara” ini banyak mengetengahkan isu politik di dalam plot
penceritaannya. Mamat sebagai watak utama dalam novel ini merupakan orang
politik yang meletak jawatan dan melarikan diri setelah dua kali gagal dalam
pilihan raya walaupun beliau merupakan antara orang kuat dalam usaha
mendapatkan kemerdekaan Tanah Melayu.
Perjuangan laga lembu Mamat dapat
disinonimkan dengan perjuangan politiknya. Mamat muncul juara dalam arena laga
lembu walaupun dia tewas dalam perjuangan politiknya. Novel ini menyentuh
mengenai konflik pertentangan antara manusia yang inginkan kekuasaan dalam
dunia politik dan dikiaskan dalam permainan laga lembu. Ia seolah-olah
menggambarkan dunia politik dengan perjudian melaga lembu ini setaraf dan tidak
banyak perbezaannya. Dalam novel ini, Mamat berlaga lembu untuk kembali berasa
menjadi juara. Tindakannya itu merupakan suatu manifestasi protesnya kepada
pengalamannya dalam dunia politik.
ii.
Sosial
Juara
mengisahkan mengenai masyarakat Melayu yang tinggal di Bangnara, Siam yang
bersempadan dengan Kelantan. Karya ini sarat dengan budaya hidup Melayu selatan
Thai dengan situasi konflik politik yang tidak menentu. Kegiatan masa lapang
bagi kaum lelaki di Bangnara ialah berlaga lembu. Mamat juga tidak terkecuali
melakukan aktiviti tersebut sehingga beliau digelar “Pahlawan Lembu” dan
“Juara”.
Selain itu, masyarakat di kampung ini
juga terbiasa dengan perbuatan yang mengatasi undang-undang sehingga
menyebabkan kejadian pembunuhan bermaharajalela di Selatan Thai. Contoh dalam
novel ini dapat dilihat melalui peristiwa pembunuhan Abang Lazim, Pak Isa, dan
Dolah Munduk. Membalas dendam seakan-akan merupakan perkara biasa dalam
masyarakat tersebut. Hal ini boleh dilihat melalui peristiwa semasa mayat Abang
Lazim diusung pulang ke rumah.
Dua orang
lelaki anak Abang Lazim membasahi mayat ayahnya dengan air mata. Kemudian,
tegak seperti seekor tedung. Mencapai ladingnya. Mencapai kelewang, pistolnya.
Akan tetapi kedua-dua beradik itu disabarkan juga.
( Juara halaman 6 )
Melihat kepada petikan di atas,
kita dapat mengetahui bahawa kedua-dua anak Abang Lazim mahu menuntut bela di
atas kematian ayahnya. Keadaan ini tidak sepatutnya berlaku memandangkan mereka
merupakan masyarakat yang beragama Islam dan terikat dengan peraturan dan
undang-undang sesebuah kerajaan. Namun, bunuh-membunuh dan membalas dendam
seperti menjadi lumrah bagi sebahagian masyarakat di Bangnara ini.
iii.
Ekonomi
Di
dalam novel ini, penulis menggambarkan watak utama iaitu Mamat yang menyara
kehidupannya dengan mendapatkan wang kemenangan hasil daripada judi laga lembu.
Dalam kehidupan masyarakat yang beragama Islam, Mamat tidak sepatutnya mencari
rezeki dengan sumber yang haram iaitu melalui perjudian. Malah, dia juga yang
bertindak sebagai ketua keluarga sepatutnya menunjukkan teladan yang baik
terhadap anak-anaknya serta menyediakan nafkah yang halal buat mereka. Contoh
yang dapat dilihat di dalam petikan ialah:
“Dia (Mamat) bangga dengan kemenangannya sebagai
pahlawan lembu. Julukan itu tidak ada apa-apa hinanya di daerah ini. Nama
julukan itu memudahkan dia mendapat wang dari mana sahaja. Bila-bila!”
(Juara
halaman 30-31)
3.3 Nilai Budaya Dan Pandangan Hidup dalam
Novel Juara
Nilai Budaya
Menurut Seri Lanang Jaya (2016), budaya
adalah daripada perkataan Sanskrit, iaitu buddayah
yang merupakan kata jamak bagi perkataan buddhi
yang bermaksud budi pekerti atau akal. Sementara itu, budaya pula merujuk
kepada keseluruhan pengertian, nilai, norma, ilmu pengetahuan serta
struktur-struktur kemasyarakatan, keagamaan, penghasilan seni dan intelektual
yang membentuk ciri-ciri khas sesebuah masyarakat. Oleh itu, nilai budaya ini
akan membincangkan perkara berkaitan dengan budi dan akal manusia.
Juara
mengisahkan mengenai mengangkat martabat manusia yang berjiwa besar seperti
Mamat yang berani dalam imej juara laga lembu. Novel Juara menceritakan mengenai Mamat sebagai watak protagonis yang
sentiasa inginkan yang terbaik untuk masyarakat namun beliau akhirnya sedar
bahawa kebaikan yang dilakukannya tidak sehaluan dengan hasrat masyarakat
setempat. Juara merupakan sebuah
kisah yang sukar difahami kerana ia mempunyai nilai tradisional yanga amat
penting kepada masyarakat Kelantan dan Patani yang telah ditonjolkan melalui
persengketaan bagi mempertahankan kehormatan diri seseorang lelaki. Oleh itu,
nilai budaya yang terdapat dalam novel Juara
karya S. Othman Kelantan adalah seperti berikut:
i.
Budaya
semangat setia kawan
Novel Juara telah ditonjolkan oleh pengarang
budaya semangat setia kawan. Berikut adalah petikan daripada novel Juara yang membuktikan budaya setia
kawan yang diamalkan oleh masyarakat yang digambarkan dalam novel ini, iaitu
Dia
tidak mengalihkan sedikit pun matanya. Dia berdiri dengan penuh harapan di sisi
mayat Abang Lazim. Dia memutuskan dalam hatinya. Dia bersaksikan kapan-kapan
yang sedang menyumbati telinga, lubang hidung dan dua lubang yang menembusi
kepala dan perut Abang Lazin. Dia akan berbuat apa sahaja. Apa sahaja sampai
dia mengikuti jejak Abang Lazim!
(Juara
halaman 2)
Berdasarkan
petikan di atas telah menceritakan kepada kita mengenai semangat setia kawan
yang ditunjukkan oleh Mamat kepada sahabatnya yang telah meninggal dunia, iaitu
Abang Lazim akibat dibunuh oleh Pak Isa. Mamat telah bertekad dalam dirinya
bahawa dia sanggup melakukan apa-apa sahaja untuk menjadikan dirinya seperti
Abang Lazim. Hal ini membuktikan kepada kita bahawa Mamat sanggup menghadapi
pelbagai halangan dengan meletakkan segala tanggungjawab yang pernah digalas
oleh Abang Lazim suatu ketika dahulu berada di bahunya kini. Hal ini jelas
menunjukkan kepada kita mengenai semangat setia kawan yang tertanam dalam diri
Mamat walaupun sahabat baiknya telah meninggal dunia.
ii.
Budaya
kasih sayang
Novel Juara telah menunjukkan kepada kita
budaya kasih sayang yang mana kita boleh melihat bahawa kehidupan mereka yang
serba kekurangan telah menjadikan kasih sayang sebagai pengikat hubungan
kekeluargaan dalam masyarakat yang digambarkan dalam novel ini. Petikan di
bawah merupakan petikan yang menunjukkan budaya kasih sayang yang diamalkan
oleh masyarakat yang digambarkan dalam novel Juara, iaitu :
“Jangan
banyak bergerak. Luka banyak. Tapi semuanya sudah diubatkan,” kata Minah dengan
tenang. Menyeka keringat yang muka berbaris di muka Mamat.
(Juara
halaman 66)
Berdasarkan
petikan di atas, ia menceritakan mengenai kasih sayang seorang isteri kepada
suaminya. Budaya kasih sayang ini telah ditonjolkan oleh Minah, iaitu isteri
kepada Mamat. Minah sangat menjaga keperluan dan kesihatan Mamat dengan penuh
kasih sayang. Hal ini dapat dibuktikan apabila Minah menjaga suaminya yang
sedang sakit dengan penuh berhati-hati akibat diserang lembu peliharaannya.
Malahan, Minah tidak mengeluh semasa dia menjaga dan mengubati suaminya yang
sedang sakit bahkan dia menjaga Mamat dengan penuh kasih sayang.
iii.
Budaya
keberanian
Keberanian merupakan
sikap gagah seseorang dalam melakukan sesuatu perkara. Budaya keberanian ini
banyak ditonjolkan dalam novel Juara.
Petikan di bawah merupakan petikan yang menggambarkan sikap keberanian yang
ditonjolkan oleh pengarang dalam watak novel ini, iaitu :
Malam
semalam keputusan akhir telah dicapai. Pertaruhan ini paling besar dalam
sejarah pertarungan lembu. Pak Isa telah menetapkan dua ratus ribu baht. Abang
Lazim menyanggupinya. Ada dua puluh orang yang menjadi orang dalam. Mereka akan
menanggung segala kerugian kalau Calet kalah.
(Juara
halaman 93)
Berdasarkan
petikan di atas, ia menceritakan mengenai keberanian yang ditunjukkan oleh
Abang Lazim untuk menyertai pertarungan lembu yang melibatkan sejumlah wang
pertaruhan yang besar. Pertaruhan antara lembu Abang Lazim dengan Pak Isa
merupakan pertarungan yang paling besar dalam sejarah pertarungan lembu yang
pernah dipertaruhkan. Oleh itu, keberanian Abang Lazim untuk menyertai
perlawanan laga lembu ini memberikan gambaran bahawa masyarakat pada zaman itu
mempunyai budaya keberanian yang tinggi dalam membuat keputusan yang membawa
kesan yang cukup besar.
iv.
Budaya
kesetiaan
Kesetiaan merujuk
kepada keteguhan hati dalam menjalinkan sesebuah hubungan sama ada hubungan
perkahwinan atau hubungan persahabatan. Budaya kesetiaan ini banyak ditonjolkan
oleh watak-watak yang terdapat dalam novel Juara.
Petikan di bawah merupakan petikan yang menunjukkan budaya kesetiaan yang
bertindak menguji hati watak-watak dalam novel ini, iaitu :
Minah lebih suka mendengar daripada berkata-kata.
Inilah kelebihan Minah, fikirnya. Minah tidak banyak bercakap. Minah cepat
bertindak dan setia dalam hidup. Minah sebenarnya perempuan sejati.
Kesetiaannya kepada suami dan anak-anak tidak terhingga. Kalau dia menangis,
tangisannya kerana anak-anaknya juga. Seratus persen Minah dilahirkan untuk
suami dan anak-anaknya.
(Juara
halaman 79)
Berdasarkan
petikan di atas, kita dapat melihat kesetiaan seorang isteri terhadap suami dan
anak-anaknya. Budaya kesetiaan ini ditonjolkan oleh watak Minah yang sangat
menjaga keharmonian rumah tangganya bersama suami dan anak-anaknya. Kesetiaan
Minah turut diakui oleh suaminya sendiri yang telah menyatakan bahawa Minah
merupakan seorang isteri yang setia kerana hidupnya hanya memikirkan perihal
Mamat dan anak-anaknya sahaja.
v.
Budaya
tolong-menolong
Tolong-menolong adalah
aktiviti saling membantu antara satu sama lain. Budaya tolong-menolong ini
banyak diterapkan dalam novel Juara.
Petikan di bawah merupakan petikan yang menunjukkan budaya tolong-menolong
dalam kalangan masyarakat yang terdapat dalam novel Juara, iaitu :
Jali hanya menjaga keluarga Mamat selama Mamat
kepergian ke Kelantan. Jali benar-benar mengharapkan keluarga itu selamat.
Manalah tahu kalau-kalau Selamah dan Milah dilarikan orang? Faisah? Tidak.
Faisah bersama-sama bapaknya.
(Juara
halaman 36)
Berdasarkan
petikan di atas, ia telah menceritakan kepada kita mengenai sikap keprihatinan
yang ditunjukkan oleh Jali terhadap keluarga Mamat semasa Mamat pergi ke
Kelantan. Hal ini telah menunjukkan kepada kita bahawa masyarakat pada masa
tersebut saling membantu antara satu sama lain. Jali menjaga anak-anak Mamat
dengan baik kerana bimbang sekiranya sesuatu perkara yang tidak diingini
berlaku sewaktu Mamat pergi ke Kelantan. Sikap saling membantu ini banyak
ditonjolkan oleh pengarang dalam menceritakan budaya masyarakat pada zaman itu.
Pandangan
Hidup
Menurut Seri Lanang Jaya (2016) dalam
buku Karya Agung Melayu telah menyatakan bahawa pandangan hidup adalah suatu
konsep yang dimiliki oleh masyarakat atau komuniti tertentu untuk menanggapi
dan menerangkan segala permasalahan yang berkaitan dengan Tuhan, manusia dan
alam. Syed Naquib Al-Attas (1972) menyatakan bahawa pandangan hidup mestilah
bersumberkan Islam yang merangkumi hal dunia dan akhirat. Secara keseluruhan,
pandangan hidup adalah suatu pendapat atau pertimbangan yang dijadikan sebagai
pegangan, pedoman, arahan, petunjuk dalam kehidupan.
i.
Berpegang
dengan agama islam
Antara aspek pandangan
hidup yang dapat kita lihat dalam novel Juara
adalah mengenai keagamaan. Keagamaan yang ditonjolkan dalam novel ini boleh
dilihat melalui watak Mamat, Lebai Syukur, Jali, Mat San, Semail dan Setapa
yang membaca zikir untuk arwah Abang Lazim.
“Mamat
ikut berzikir bersungguh-sungguh. Dia mengharapkan pahala zikir dan bacaan
ayat-ayat suci Al-Qurannya akan diterima Allah seratus persen untuk arwah Abang
Lazim.”
(Juara
halaman 18)
Berdasarkan
petikan di atas, kita sebagai umat Islam perlulah sentiasa mengingati kematian
kerana hal ini akan menjadikan kita lebih ikhlas dalam menjalani kehidupan
seharian kita. Majlis tahlil juga merupakan suatu nilai budaya dalam masyarakat
Melayu Islam. Malahan, Mamat juga sendiri digambarkan sebagai seorang yang
warak. Hal ini dapat dibuktikan apabila Mamat selalu mengimamkan solat jemaah
di rumahnya. Walaupun Mamat seorang yang suka berjudi dan laga lembu namun dia
tetap percaya dan berpegang teguh kepada agamanya.
Pandangan hidup
Mamat adalah tidak mengapa jahat
sekalipun, asalkan ada pegangan agama. Pandangan hidup Mamat merupakan
pandangan hidup yang salah. Hal ini kerana Mamat sebagai seorang yang beragama
Islam seharusnya menjalani kehidupan berlandaskan syariat Islam. Oleh itu,
Mamat seharusnya berusaha untuk meninggalkan amalan berjudi dan laga lembu yang
sememangnya menjadi larangan dalam Islam
ii.
Isteri
wajib setia kepada suami
Kesetiaan adalah satu
aspek penting yang harus dipegang oleh manusia kerana kesetiaan sesama manusia
penting untuk menjaga hubungan baik antara manusia. Novel Juara telah memaparkan pandangan hidup mengenai kesetiaan, iaitu seorang isteri wajib taat dan setia terhadap
suaminya. Dalam novel ini, watak Minah merupakan seorang yang sangat setia
terhadap suaminya, Mamat dan anak-anaknya. Minah merupakan seorang isteri yang
setia dan taat menuruti segala kehendak suaminya.
Minah
membungkam juga. Minah lebih suka mendengar daripada berkata-kata. Inilah
kelebihan Minah, fikirnya. Minah tidak banyak cakap. Minah cepat bertindak dan
setia dalam hidup. Minah sebenarnya ialah perempuan sejati. Kesetiaannya kepada
suami dan anak-anak tidak terhingga.
(Juara
halaman 79)
Berdasarkan
petikan di atas, pandangan hidup yang dipegang oleh Minah merupakan suatu
pandangan hidup yang benar kerana seorang isteri perlulah taat kepada suaminya.
Hal ini disebabkan tanpa kesetiaan atau ketaatan seorang isteri, kehidupan
rumah tangga pasti akan menjadi porak-peranda.
iii.
Dendam
mesti dibalas
Pandangan hidup dendam
mesti dibalas ini ditampilkan melalui watak Mamat yang begitu menyayangi
sahabatnya, Abang Lazim. Hal ini dapat dibuktikan melalui peristiwa kematian
Abang Lazim. Kematian sahabat Mamat, Abang Lazim merupakan suatu tamparan yang
hebat kepada diri Mamat. Mamat hampir mengamuk dan mengajak orang ramai untuk
pergi membalas dendam atas kematian Abang Lazim yang mati akibat dibunuh oleh
Pak Isa.
“Pak
Isa ya?” soalnya kepada diri sendiri, dengan ucapan kasar. “Tidak ada orang
yang kebal di dalam daerah ini!” dia bersungut sendirian. “Marilah bersamaku,
kita selesaikan segera hutang piutang!”.
(Juara
halaman 5)
Berdasarkan
petikan di atas, kita dapat lihat bahawa Mamat begitu berdendam dengan Pak Isa
atas kematian sahabat baiknya, Abang Lazim. Walaupun Mamat akhirnya berjaya
ditenangkan oleh orang ramai yang ada di situ namun hatinya jelas menyimpan
dendam dan berazam untuk membalas dendam atas kematian sahabatnya. Pandangan
hidup yang dipegang oleh Mamat adalah kita
mesti membalas semula keburukan yang orang lain lakukan terhadap kita. Oleh
itu, Mamat ingin membunuh orang yang telah membunuh sahabatnya, Abang Lazim
kerana menurut akalnya, iaitu keadilan.
Pandangan hidup
yang dipegang Mamat ini jelas merupakan suatu pandangan hidup yang salah. Mamat
seharusnya sedar bahawa sekiranya dia membunuh orang yang membunuh sahabatnya,
sahabat atau kenalan orang yang ingin dia bunuh itu pula akan datang untuk
menuntut bela pada masa akan datang. Kesimpulannya, rantaian balas dendam ini
akan berterusan dan menjadi tradisi kehidupan mereka malahan akan merugikan
semua pihak. Selain itu, ramai yang akan menjadi mangsa kepada nafsu amarah dan
dendam kesumat ini. Mamat bukan sahaja akan membahayakan kehidupannya malah
kehidupan isteri dan anak-anaknya juga. Mamat sepatutnya bersabar dan
menyerahkan segalanya kepada Ilahi.
iv.
Pendidikan
boleh menjamin kejayaan hidup
Apek pandangan hidup
dari segi kekeluargaan ini banyak diterapkan dalam novel Juara. Antara aspek ini yang jelas ditampilkan adalah melalui watak
Mamat yang sentiasa mengharapkan kejayaan anaknya, Jusuh.
“Dia
mengharapkan anak laki-lakinya ini akan beroleh tempat tegaknya yang baik di
Kelantan. Dia mengharapkan Jusuh akan tetap naik dengan pelajarannya. Janganlah
menerima nasib seperti dirinya.”
(Juara
halaman 17)
Berdasarkan
petikan di atas, Mamat jelas mengharapkan kejayaan untuk anaknya, Jusuh. Dia
tidak mahu anaknya menjadi seperti dirinya. Pandangan hidup yang dipegang Mamat
adalah tidak mengapa jika ayah jahat dan
gagal, asalkan anaknya baik dan berjaya dalam pembelajaran. Pandangan hidup
Mamat ini ada betulnya namun tetap salah secara keseluruhannya. Kita ada
mendengar peribahasa Melayu yang mengatakan “bagaimana acuan, begitulah
kuihnya”. Mamat sebagai seorang ayah sepatutnya menjadi contoh dan teladan yang
baik untuk anaknya, Jusuh sekiranya dia mahukan anaknya itu menjadi seorang
insan yang baik. Hal ini kerana anak-anak yang membesar akan mengikut jejak
langkah orang tua mereka.
v.
Mengagungkan
perjudian, keganasan dan pembunuhan
Kehidupan Mamat sering
dihimpit kemiskinan telah memaksa dirinya untuk terus terikut dan terpengaruh
dengan budaya masyarakat setempat yang suka berjudi laga lembu. Mereka
seolah-olah mengagungkan perjudian dan berasa sangat teruja untuk menyertai
judi laga lembu.
Kita
tentu dapat banyak wang, tegasnya lagi dengan penuh harapan. Orang tentu banyak
menahan sebelah Langsat.
(Juara
halaman 92)
“Pertaruhan
yang terlalu besar. Dan, wangnya mesti pula tunai!”
(Juara
halaman 94)
Berdasarkan
petikan di atas, kita dapat melihat bahawa masyarakat yang berada di sekeliling
Mamat berpegang kepada pandangan hidup yang mengagungkan perjudian, keganasan
dan pembunuhan. Masyarakat bebas dan tidak takut untuk membawa senjata seperti
parang, kelewang dan senapang. Pembunuhan untuk membalas dendam pula
seakan-akan menjadi perkara wajib yang perlu ditunaikan. Hal ini dapat
dibuktikan melalui watak Mamat yang ingin menuntut bela atas kematian Abang
Lazim.
3.4 Estetika Dan Kepengarangan
Menurut
Kamus Dewan Edisi Keempat (2015) estetika membawa maksud cabang falsafah yang
mengkaji konsep yang berkaitan dengan keindahan, cita rasa dan lain-lain. Hal
ini secara tidak langsung nilai estetika ialah penggunaan dan pemilihan
kata-kata yang puitis yang digunakan oleh seseorang pengarang dalam
menghasilkan sesebuah karya.
Estetika pula dikaitkan dengan pemakaian bahasa atau
gaya bahasa. Gaya bahasa ialah cara atau ragam yang digunakan dalam penulisan
atau lisan ataupun penggunaan bahasa dalam sesebuah karya yang digunakan oleh
seseorang pengarang.
1. Metafora
Metafora
merupakan gabungan daripada dua kata iaitu “meta” yang membawa maksud
memindahkan dan ‘pherein’ yang bermaksud membawa. Perkataan metaforo pula
berasal daripada bahasa Yunani. Perkataan ini biasanya mengandungi satu kata
konkrit dan satu kata abstrak iaitu perbandingan tidak terus. Gaya bahasa
metafora ialah sejenis gaya bahasa perbandingan yang paling ringkas, padat dan
teratur. Gaya bahasa ini tidak menggunakan kata seperti, umpama, laksana,
bagai, bak, ibarat atau serupa. Jadi, metafora ialah pemikiran kata-kata untuk
menyatakan erti yang berbeza daripada yang sebenarnya, iaitu sebagai kiasan.
Antara contoh penggunaan gaya bahasa
metafora dalam karya Juara ialah seperti berikut:
Dia
merenung malam gelap itu dalam detakan kecil hujan gerimis yang masih turun.
Dia seolah-olah berada dalam satu gua masalah yang sangat hebat.
Juara
halaman 54
Dia
berjalan pulang dengan pantas. Gunung kebanggaan yang terpacak kemas dalam
dadanya akan diruntukan di hadapan Minah yang rusuh berhari-hari.
Juara
halaman 107
2. Personifikasi
Perkataan
personifikasi berasal daripada bahasa Latin. Perkataan ini merupakan cantuman
dua perkataan iaitu “persona” dan “fic”. Perkataan “persona” membawa maksud
orang atau pelaku atau actor atau topeng yang dipakai dalam persembahan drama.
Makala ‘fic” ialah perkataan yang bererti membuat membuat. Oleh itu dikaitkan
dengan segala sifat yang memiliki oleh manusia bagi segala macam benda yang
tidak bernyawa.
Oleh yang demikian, personifikasi ialah
sejenis gaya bahasa perbandingan, iaitu penginsanan atau pemberian ciri-ciri
peribadi orang atau sifat-sifat yang dimiliki oleh manusia kepada sesuatu
benda, binatang, tumbuh-tumbuhan, keadaan, peristiwa, barang yang tidak
bernyawa atau idea yang abstrak. Contoh personifikasi yang terdapat dalam novel
Juara ialah:
Kelewangnya
dibaringkan di atas meja
Juara
halaman 21
Sebaris
asap tipis menari-nari di ats mulutnya.
Juara
halaman 41
3. Hiperbola
Hiperbola
ialah perkataan yang berasal daripada bahasa Yunani. Kata majmuk ini dibina
melalui gabungan perkataan ‘hyper’ yang membawa maksud melebihi dan ‘ballien’
yang bermaksud luahkan atau keluarkan. Oleh yang demikian, maksud hiperbola
ialah pembaziran atau suatu cara yang melebih-lebihkan semata-mata untuk
mencapai kesan tertentu iaitu suatu gaya bahasa yang mengandungi kebenaran yang
diperbesar-besarkan.
Hiperbola
juga merupakan salah satu daripada kelompok gaya bahasa pertentangan yang
mengandungi kenyataan sesuatu perkara secara berlebih-lebihan atau secara
melampau. Hal ini kerana adalah bertujuan untuk memberikan penekanan maksud
terhadap sesuatu perkara atau situasi demi memperhebatkan dan meningkatkan
kesan dan pengaruhnya.
Contohnya:
Dia
melihat Abang Lazim dibanjiri darah. Tubuh Abang Lazim diselimuti seluruhnya
dengan darah yang sudah mulai pekat. Dia tidak berseru lagi.
Juara
halaman 5
Dia
merenung gelap malam dalam detakan kecil hujan gerimis yang masih turun. Dia
seolah-olah berada dalam satu gua masalah yang sangat hebat. Sangat dasyat.
Sangat serabut dan tidak menemui punca.
Juara
halaman 54
4. Simile
Simile
merupakan perumpamaan. Perkataan simile berasal daripada bahasa Latin yang
bermaksud ‘seperti’. Simile merupakan perbandingan terus iaitu membandingkan
dua hal yang pada hakikatnya berlainan tetapi dengan sengaja kita menganggapnya
sama. Perumpamaan ini secara jelas mengungkapkan sesuatu perbandingan atau
persamaan dengan menggunakan kata ‘seperti’, ‘laksana’, ‘bagai’, ‘umpama’,
‘bak’, ‘sebagai’, ‘macam’ dan sebagainya. Contoh yang terdapat dalam petikan
novel ialah:
Tidak!
Mamat membentak. Kematian Abang Lazim tidak akan terbiar begitu sahaja.
Anak-anak Abang Lazim, Sani yang bertubuh macam
arang, kira-kira tiga puluh lima tahun, Salim yang gemuk pendek, barangkali
tiga puluh tahun, dia sendiri dan anak buah Abang Lazim, Jali tidak akan
membiarkan begitu sahaja.
Juara
halaman 10
Mamat
segera melihat keberangan dan kehandalan Calet memenangi pertarungan pagi tadi.
Tanduk kupit Calet yang kukuh seperti
besi itu memulas tanduk seligi Langsat Pak Isa.
Juara
halaman 13-14
Di
sini manusia murah seperti kapur.
Juara
halaman 9
5. Singkof
Singkof merupakan unsur estetika yang memberi singkatan kata.
Singkatan yang digunakan tidak menjejaskan maksud yang ingin disampaikan.
Contohnya:
“Dah tengok?” jali ingin mengetahui tentang sifat lembu lawan
Aral.
Juara halaman 138
“Aku setuju dengan kata-katamu,” Sani menyokong Jali.
Juara halaman 39
6. Dialek
Disebabkan
pengarang S. Othman Puteh berasal daripada Kelantan, maka beliau mengetengahkan
beberapa dialek Kelantan. Bahasa dialek merupakan variasi bahasa yang digunakan
dalam sesuatu kelas sosial yang berbeza daripada bahasa standard.
Antara
contoh yang terdapat dalam novel tersebut ialah:
“Biar
ambo balik,” kata Mat San
Juara
halaman 117
“Aku
tak lih kata gitu,” jawab Mamat dengan perlahan.
“Biarlah
ambo balik tengok.
Juara
halaman 117
Kepengarangan
1. Monolog
dalaman
Menurut Kamus
Dewan Edisi Keempat monolog membawa maksud percakapan yang agak panjang oleh
seorang pelakon sahaja dalam sesuatu drama filem. Berdasarkan novel ini juga
memperlihatkan ciri kepengarangan S. Othman Kelantan. Melalui novel ini,
pengarang banyak menggunakan teknik monolog dalaman. Monolog dalaman bermaksud
kata-kata yang terucap di dalam hati sahaja tanpa didengari oleh orang lain.
Keadaan ini banyak berlaku terhadap watak utama iaitu Mamat. Contohnya seperti
berikut:
Pasti!
Dia memutuskannya dalam hati. Sesuatunya harus berjalan dengan berpadanan.
Mengapakah kerana kalah harus membunuh orang? Inilah sikap Pak Isa. Inilah!
Kata Mamat dalam hati. Dia sendiri sudah berapa banyak kalah. Abang Lazim juga
begitu. Dia tidak pernah membunuh. Abang Lazim juga tidak pernah membunuh.
Segarang-garang Jali dia tidak pernah membunuh. Mengapa Pak Isa membunuh.
Mengapa ?
2. Teknik
imbas kembali
Selain itu,
pengarang juga turut menggunakan teknik imbas kembali dalam menggarapkan jalan
cerita tersebut. Pengarang banyak menerapkan teknik ini terutamnya pada watak
utama dalam cerita tersebut. Teknik imbas kembali membawa maksud mengingati
kembali peristiwa yang telah atau menceritakan semula keadaan atau situasi yang
berlaku dalam kehidupan seseorang.
Dia
teringat kepada Mat San. Walaupun umurnya lebih tua daripada Jali, otaknya
lebih lembap. Mat San meninggalkan kampung Gunung Timur hampir bersamaan dengan
perpindahnnya ke Bangnara walaupun terkemudian sedikit. Mulanya Mat San hanya
berulang-alik sahaja. Kerjanya hanya menorah getah juga. Kemudian Mat San
menetap di sini setelah mendapat surat dapur. Kemudian kahwin lagi dengan
seorang anak perempuan jiran.
Juara halaman 50
3. Teknik
pemerian
Teknik pemerian
merupakan teknik yang paling banyak digunakan oleh pengarang. Pengarang
menggunakan teknik ini adalah bertujuan untuk bercerita secara langsung tentang
apa sahaja sama ada peristiwa, watak dan perwatakan atau latar cerita tersebut.
Contohnya :
Jali,
Sani dan Salim ikut turun. Dengan senapang laras duanya, Mamat turun ikut
dapur. Mereka berjalan cepat-cepat. Jarak antara rumah Mamat dengan rumah Sani
hanya satu bukit yang lebih baik disebutkan busut besar sahaja. Jali mencekak
kelewangnya. Sani mencekak hulu kapak binjai manisnya. Salim mencekak tongkat
enam sembilannya. Di dalam baju dalam Salim terselit browning.
Juara halaman 43
4. Teknik
dialog
Dialog merupakan
percakapan watak dengan watak dalam cerita iaitu dua watak watak atau lebih
akan berbalas kata. Teknik ini juga banyak terdapat dalam novel ini. Melalui
teknik ini penulis ingin menyampaikan cerita secara tidak langsung. Dengan
adanya teknik ini pembaca akan dapat mengetahui sesuatu peristiwa.
“Bagaimana
Aral?” tiba-tiba Mamat mengalihkan percakapan mereka. Mamat teringat akan Aral,
anak lembu muda yang tegak batang tengkuknya itu.
“Ambo
kurung di belakang”, jawab Sani. Tangannya dengan cepat menjangkau seketul ubi
rebus. Mengoyaknya. Memerluskan ke dalam mulutnya. Sebaris asap tipis
menari-nari di atas bibirnya. Separuhnya masuk ke dalam lubang hidungnya.
“
Aral tu boleh ganti Calet,” kata Mamat.
Juara halaman 41
3.5 Nilai
Ilmu
Nilai
ilmu merupakan antara elemen yang sering diterapkan dalam sesebuah karya. Nilai
ilmu yang diterapkan dalam karya secara tidak langsung dapat menyebarkan
pengetahuan kepada pembaca. Menurut
Kamus Dewan Edisi Keempat (2010: 1081) dalam Karya Agung Melayu, perkataan
nilai merujuk kepada darjat, kualiti, mutu, dan taraf. Nilai membolehkan
manusia membezakan antara yang baik atau buruk dan betul atau salah. Oleh yang
demikian, nilai bukan sahaja merupakan satu standard bagi barang, tetapi juga
menjadi dasar atau asas dalam menerima atau menolak sesuatu perlakuan manusia.
Manakala, ilmu pula bermaksud pengetahuan dalam perkara dunia, akhirat, zahir,
batin, dan lain-lain. Setiap karya yang dihasilkan pasti akan menyelitkan
beberapa nilai ilmu yang terdiri daripada ilmu firasat, ilmu pendukunan, ilmu
jampi, dan ilmu pengasih, ilmu teologi, ilmu etika, ilmu mantik, ilmu
kosmologi, ilmu estetika dan ilmu metafizika. Berdasarkan novel Juara, pengarang
telah menyelitkan beberapa nilai ilmu yang berkaitan dengan jalan cerita novel
tersebut iaitu:
1. Ilmu
Politik
Politik amat penting dalam pembangunan sesebuah
negara. Golongan yang ingin menceburi bidang politik perlu mempunyai
pengetahuan yang meluas berkaitan bidang politik. Ilmu politik adalah ilmu yang
mempelajari kehidupan suatu negara yang merupakan bahagian daripada kehidupan
masyarakat dan ilmu politik ini mempelajari negara-negara iti melakukan
tugasnya. Menerusi novel Juara ini, pengarang telah menerapkan nilai ilmu
politik dalam beberapa plot penceritaannya. Hal ini dapat dilihat melalui watak
Mamat yang bergiat aktif dalam bidang politik sebelum terlibat dengan dunia
laga lembu.
Mamat merupakan tokoh politik yang
terlibat secara langsung memperjuangkan kemerdekaan tanah air. Apabila
kemerdekaan tercapai dia mencalonkan dirinya untuk bertanding dalam pilihan
raya dengan tujuan untuk terus kekal menjadi tokoh politik sebagai pemimpin
yang memperjuangkan nasib rakyat. Namun, Mamat telah gagal dalam pilihan raya
tersebut dan kerana itu dia dan keluarganya telah berpindah ke selatan siam .
Mamat juga bersumpah untuk tidak mencampuri urusan politik. Walaubagaimanapun,
cita-cita dan keinginannya tetap ada namun dia akhirnya memilih untuk menjadi
pelaga lembu. Hal ini dapat dilihat pada teks berikut:
Mamat
tiba-tiba teringat kepada perjuangan politiknya. Gelanggang politik dengan
gelanggang lembu tidak jauh bezanya dalam praktik. Lembu itu pun sama dengan
politik. Sama-sama diperjudikan. Kalau lembu kalah orangnya pun sama kalah.
Politik itu lembu, lembu itu pun politik, fikir Mamat sebentar.
Juara halaman 101
Oleh itu, ilmu politik yang diterapkan
dalam novel Juara ini secara tidak langsung memberi pengetahuan kepada pembaca
bahawa seseorang yang ingin menceburi bidang politik juga perlu mempunyai ilmu
tentang hal ehwal politik.
2. Ilmu
Berkaitan Lembu
Dalam novel Juara, ilmu berkaitan lembu banyak diperihalkan
oleh pengarang. Pengarang menggambarkan bahawa masyarakat Melayu atau Kelantan
pada masa tersebut sangat pandai atau mempunyai ilmu mengenai haiwan lembu.
Berdasarkan novel ini, watak Mamat
dikatakan sangat pandai dalam ilmu berkaitan lembu. Dia dapat mengetahui sama
ada lembu tersebut boleh dibawa masuk bong untuk bertanding atau pun sebaliknya
dan adakah lembu itu kuat atau pun sebaliknya. Ilmu berkaitan lembu ini
membolehkannya menjadi juara dalam pertandingan laga lembu. Lembu-lembu peliharaan
Mamat sangat kuat dan garang jika dibandingkan dengan lembu-lembu yang lain.
Antara lembu peliharaan Mamat yang telah dibawa masuk bong ialah Calet dan
Aral. Ilmu mengenai haiwan ini sebenarnya merupakan suatu ilmu yang bagus.
Namun, penyalahgunaan ilmu ini seperti melibatkan unsur wang dan perjudian bole
membawa kesan yang buruk kepada masyarakat. Teks berikut merupakan contoh
pengarang menyelitkan ilmu berkaitan lembu ini.
“Tanda ini mudah
tertipu”, kata Mamat lagi. “kadang-kadang pusaran tanda kijang itu dibuat-buat
sahaja. Waktu kita membeli senang tertipu . pusaran boleh dibuat dengan pelepah
pisang. Dikerat dan dipolet dua tiga kali. Pusaran kijang itu tidak akan hilang
dalam sehari dua.”
“kalaupun Aral
ini nak kalah, dia boleh menipu dengan berpusing dua kali. Lawannya akan
keliru. Dia boleh menikam maut,” Mamat berkata sambil menggosok-gosok di bawah
pusat lembu muda yang sasa itu.
Juara halaman 44
3. Ilmu
Laga Lembu
Dalam novel Juara, pertandingan laga lembu merupakan
kayu ukur untuk menilai siapa yang hebat dan berhak menjadi juara. Oleh itu,
dalam novel ini kita dapat melihat bagaimana pengarang cuba mengaitkan ilmu
politik ke dalam ilmu laga lembu ini. Persamaan antara kedua ilmu ini adalah
kedua-duanya melibatkan unsur persaingan. Pelaga lembu ibarat parti politik
yang sentiasa menegakkan perjuangan dan mempertahankan hak masing-masing dan
perlawanan laga lembu diibaratkan seperti medan pertembungan pemikiran serta
percakaran politik yang akhirnya kemenangan akan tercapai bagi mereka yang
kuat. Hal ini seperti mana lembu itu sendiri dan bagaimana strategi yang diatur
oleh pelaga lembu untuk beroleh kemenangan, maka begitu jugalah yang terjadi
dalam medan politik.
Dalam medan politik Mamat
digambarkan oleh pengarang sebagai seorang yang tewas sebaliknya dalam medan
laga lembu Mamat diletakkan sebagai “Juara.” Pertaruhan wang ringgit, unsur
sabotaj, hasad dengki dan penyelewengan telah disuarakan oleh pengarang dalam
perlawanan laga lembu. Secara analoginya pengarang cuba mengaitkan hal ini
berdasarkan realiti politik sebenar. Individu tertentu sahaja yang berani
menerokai ilmu bidang politik ini. Berdasarkan novel Juara, nilai ilmu ini
dapat dilihat seperti contoh di bawah:
Dia sudah kalah
main politik, dia tidak mahu kalah sekali lagi dalam lapangan yang berlainan
ini. Dia bangga dengan kemenangannya sebagai pahlawan lembu. Julukan itu tidak ada
apa-apa hinanya di daerah ini. Nama julukan itu memudahkan dia mendapat wang
dari mana sahaja. Dari mana sahaja. Bila-bila!
Juara halaman 30
Dia berjuang
terus-menerus sejak zaman mudanya. Dua puluh tahun dalam politik berakhir dalam
Persatuan Melayu. Dan, kerana kegagalannya untuk memenangi pilihan raya
sebanyak dua kali, maka dia bersumpah tidak akan meneruskan perjuangan dalam
politik. Dia menyambungkan perjuangannya di dalam bong lembu.
Juara halaman 71
4. Ilmu
Firasat
Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat (2010), firasat
adalah pengetahuan mengenai tanda-tanda pada muka (badan dan lain-lain) untuk
mengetahui kelakuan atau nasib orang. Berdasarkan novel Juara, pengarang
memperlihatkan watak utama iaitu Mamat mempunyai ilmu firasat ini. Mamat telah
membuat ramalan mengenai lembu mudanya iaitu Aral. Dia menyatakan bahawa Aral
lebih kuat dari lembunya yang dulu iaitu Calet.
“Aral lebih sasa
dari Calet kalau diasuh betul.” Mamat menegaskannya sungguh-sungguh. Dalam
kepalanya segera menangkap rupa anak lembu itu. Badannya yang agak panjang.
Kukunya membelok ke dalam. Alamat tegak tempat berdiri dan sukar ditolak oleh
lawan. Engguhnya besar dan tinggi. Alamat kuat batang lehernya. Lehernya besar.
Di atas belakangnya jalur racik yang halus. Jalur racik ini jarang ada pada
lembu-lembu adu biasa. Ini alamatnya tidak lari. Bengkeng dan payah mengenal
gembala kalau marah.
Juara halaman 42-43
4.0 Kesimpulan
Kesimpulannya, S.Othman Kelantan telah
banyak memberikan sumbangan dalam bidang penulisan novel tanah air. Beliau juga
merupakan seorang tokoh Anugerah Sasterawan Negara ke-9 malahan seorang yang
berjiwa patriotik dalam menghasilkan karya-karya seni yang bermutu tinggi.
Dalam novel Juara, beliau telah
menyelitkan unsur-unsur patriotik selain mengetengahkan latar belakang
penceritaan yang berlaku di negeri kelahirannya, iaitu Kelantan. Novel Juara juga telah banyak memberikan
nilai-nilai yang baik untuk kita aplikasikan dalam diri sendiri diri sendiri.
Sumbangan-sumbangan
S.Othman Kelantan perlulah kita kenang dan memberi penghargaan sewajarnya
kepada beliau kerana hasil karya yang dihasilkan oleh beliau merupakan sebuah
karya yang amat berguna untuk kita terapkan nilai-nilai murni dalam diri
sendiri. Karya-karya beliau juga perlulah dicontohi oleh pengarang muda masa
kini selain meneruskan legasi perjuangan S.Othman Kelantan dalam memartabatkan
bidang penulisan novel tanah air. Pemikiran beliau dalam mencorakkan bidang
kepengarangannya ternyata suatu sumbangan yang besar dan bermakna kepada
negara.
0 comments:
Post a Comment