Tuesday, 24 May 2016

Penulisan Ilmiah Karya Hikayat Merong Mahawangsa

1.0       Pengenalan
Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat (2007), karya bermaksud buatan atau ciptaan sesuatu manakala agung membawa maksud paling besar, terutama, tertinggi, teristimewa, dan terkemuka. Karya agung boleh diertikan sebagai ciptaan atau buatan yang terutama, tertinggi, dan teristimewa daripada seseorang pengarang.
Karya agung merupakan karya klasik yang telah meninggalkan kesan budaya, pemikiran, pandangan dan falsafah hidup yang berkekalan dalam ingatan bersama sesuatu bangsa. Karya agung juga dianggap sebagai pembentuk dan cerminan budaya masyarakat yang menghasilkannya. Ia juga melambangkan daya cipta dan kreativiti sesuatu bangsa untuk melambangkan identitinya yang tersendiri. Hal ini menyebabkan falsafah, pemikiran, karya seni, budaya dan sastera yang terdapat dalam karya agung menjadi pegangan dan panduan bagi masyarakat yang hidup pada zaman ini.
Selain itu, karya-karya agung ini mengungkapkan pelbagai perkara termasuklah ilmu pengetahuan dalam pelbagai bidang. Kebanyakan karya agung yang ada pada hari ini dikaji untuk diketahui isi kandungannya dan ada di antara isi kandungan itu masih berguna sehingga hari ini dan dipelajari. Keadaan ini membuktikan bahawa karya agung itu adalah satu hasil penulisan yang berkualiti dan ditulis oleh orang-orang yang berilmu pengetahuan tinggi dalam masyarakat tersebut.
Terdapat banyak karya agung yang terkenal dan salah satunya adalah Hikayat Merong Mahawangsa. Dalam Hikayat Merong Mahawangsa, penulis banyak menggambarkan idealisme, nilai, pandangan hidup, adat, budi, kesedaran moral dan visi bangsa dan masyarakatnya melalui bentuk sastera dan seni yang tinggi nilainya sehingga kesan seni budaya dan falsafah kekal sepanjang zaman dalam minda kolektif bangsa Melayu. Oleh itu, dalam Hikayat Merong Mahawangsa akan dikupas dengan lebih lanjut mengenai pemikiran, falsafah, nilai budaya dan pandangan hidup serta estetika dan kepengarangan yang terdapat dalam hikayat tersebut. 

2.0       Sinopsis Hikayat Merong Mahawangsa
Hikayat cerita ini adalah berkisarkan mengenai sejarah pembukaan negeri Kedah oleh Merong Mahawangsa yang didakwa sebagai keturunan Iskandar Agung pada abad ke 12 masihi.  Pengarang mengemukakan kisah-kisah raja dan pembukaan negeri berdasarkan mitos dan legenda atau cerita-cerita khayalan yang dipercayai masyarakat sama ada bersifat tempatan, hindu dan sebagainya.
Kemuncak cerita ini adalah apabila Merong Mahawangsa terselamat daripada serangan burung garuda ketika mengiringi rombongan Putera Rom ke China untuk tujuan perkahwinan telah melarikan diri sehingga tiba di sebuah kawasan yang bernama Langkasuka. Disinilah beliau diangkat sebagai raja oleh masyarakat setempat kerana keberanian beliau yang luar biasa.
Pada akhir cerita tersebut pengarang dilihat mula meriwayatkan sejarah Hikayat Merong Mahawangsa dengan sebenar-benarnya selepas kemasukan agama islam. Agama islam bermula apabila Syeikh Abdullah Yamani telah mengimslamkan Raja Phar Ong Mahawangsa yang telah menukarkan namanya kepada Sultan Mudzafar Shah. Kedatangan islam dilihat telah membawa sinar baharu dan menjadi titik kegemilangan kerajaan Kedah pada ketika itu.
3.0 Aspek Yang Dianalisis
Berdasarkan Hikayat Merong Mahawangsa yang dikaji, terdapat beberapa aspek utama yang dikaji oleh pengkaji. Aspek yang dikaji ini lazimnya dikaji dalam penelitian sesebuah karya agong. Antara aspek tersebut termasuklah pemikiran dalam karya agung, falsafah, nilai budaya dan pandangan hidup dalam karya agung, nilai ilmu dalam karya agung dan teknik kepengarangan dan seni bahasa dalam karya agung. Aspek-aspek ini akan dilihat dalam naskhah Hikayat Merong Mahawangsa yang diselenggara oleh Siti Hawa Salleh seperti berikut:
3.1       Pemikiran Dalam Hikayat Merong Mahawangsa
Pemikiran merupakan idealisme yang cuba dipaparkan oleh pengarang. Melalui pemikiran pengarang, pembaca dapat melihat persoalan, tema dan mesej yang ingin dibawakan oleh pengarang dalam karyanya. Menurut S.Othman Kelantan (1997), pemikiran merupakan satu fikiran atau idea yang muncul dan wujud dari golongan bijak pandai. Golongan bijak pandai ini cuba mengupas konflik yang dihadapi oleh masyarakat dalam lingkungannya dan menterjemahkannya dalam bentuk pemikiran. Berdasarkan Hikayat Merong Mahawangsa, beberapa pemikiran telah diterjemahkan oleh pengarang. Pemikiran yang cuba dipaparkan oleh pengarang adalah berfokuskan kepada sejarah negeri Kedah. Salah satu pemikiran yang ingin digarapakan oleh pengarang adalah tentang bagaimana sejarah negeri Kedah ditubuhkan. Pengarang cuba mengetengahkan bahawa negeri Kedah dibuka oleh pemimpin yang berwibawa. Pembukaan negeri Kedah bertitik tolak dari peristiwa perjanjian antara burung Garoda dengan Nabi Allah Sulaiman yang menyatakan bahawa dia akan memisahkan hubungan yang akan dijalinkan antara Raja Rom dan Raja China yang ingin mengahwinkan anak-anak mereka.
Burung Garoda telah melakukan perjanjian untuk menghalang hubungan antara kedua-dua buah negara tersebut. Sewaktu pelayaran menghantar rombongan meminang tersebut, kapal yang dinaiki oleh anak Raja Rom dan Merong Mahawangsa telah diserang secara bertubi-tubi oleh burung Garoda. Hal ini menyebabkan mereka terpisah dan peristiwa itu menyebabkan Merong Mahawangsa menjumpai satu kawasan yang diberi nama Langkasuka. Merong Mahawangsa telah memerintah negeri tersebut dengan baik. Setelah beberapa memerintah, Raja Merong Mahawangsa perlu berlayar semula ke negeri Rom untuk membawa semula anak Raja Rom yang dijumpai oleh utusan China. Sebelum berlayar, Raja Merong Mahawangsa telah memberikan takhtanya kepada puteranya iaitu Merong Mahadipusat untuk memerintah Langkasuka.  Seterusnya, nama Langkasuka telah ditukar kepada negeri Kedah Zamin Turan. Hal ini dibuktikan berdasarkan teks yang berikut:
“… Maka sembah segala menteri, ‘patut sangat tuanku menamakan negeri ini, supaya tidak sesat daripada sebutannya.’ Maka sembah pula menteri Rum, ‘bukanlah dengan kemudahan juga mendapat negeri ini, dengan tiada sukarnya, jikalau kepada namanya pun demikian jua.’ Maka titah Raja Merong Mahawangsa, ‘jika demikian, hendaklah kita namakan negeri ini Negeri Kedah Zamin Turan sebutannya.”
                                                                (Hikayat Merong Mahawangsa, halaman 30)
Berdasarkan Hikayat Merong Mahawangsa, pengarang meriwayatkan bahawa Kedah merupakan negeri pertama di sebelah utara semenanjung yang diasaskan malahan Kedah jugalah yang diuar-uarkan sebagai pengasas kepada beberapa buah kerajaan luar lain seperti Pattani, Perak dan juga Siam.  Menurut Hikayat ini Raja Kedah yang kedua iaitu Raja Merong Mahapudisat telah mengikut arahan ayahandanya untuk memartabatkan anakandanya di beberapa kawasan baharu. Telah diriwayatkan bahawa setelah putera-puterinya meningkat dewasa Raja Mahapudisat telah mengurniakan kepada mereka alat kebesaran negeri beserta pengiring untuk merantau bagi membuka negeri baru. Hal ini dapat dilihat pada petikan teks berikut;
“Serta titahnya, ‘ hai anakku Raja MerongMahadipusat, jikalau anakku beroleh anak pada zaman ini, hendaklah anakku rajakan akan dia seorang sebelah utara barat laut, seorang sebelah selatan timur menenggara daripada negeri Kedah ini dan seorang sebelah matahari naik antara timur laut.”
                                                (Hikayat Merong Mahawangsa, halaman 30)

 Oleh itu, melalui petikan teks ini, Putera Sulungnya telah membuka Negara di utara Negeri Kedah yang dinamakan Siam Lancang, Putera tengahnya telah berjaya membuka sebuah negeri di sebelah selatan yang dinamakan Perak manakala Puterinya yang ketiga telah membuka Negeri Pattani. Putera bongsunya diangkat sebagai Raja Kerajaan Kedah setelah kematiaan beliau. Kesemua anak-anak Raja Merong Mahadipusat yang mengetuai negeri Siam, Pattani, Perak dan Kedah dikatakan mempunyai hubungan yang sangat akrab antara satu sama lain. Pengarang cuba menunjukkan kehebatan kerajaan negeri Kedah yang berjaya menakluki pelbagai jajahan takluk. Hal ini secara tidak langsung, telah menunjukkan kedaulatan negeri Kedah itu sendiri.
Selain itu, pengarang juga mengetengahkan pemikiran tentang asal usul raja dan kedaulatan pemerintahan beraja. Pengarang mahu menunjukkan bahawa raja-raja Kedah berasal daripada raja besar dunia iaitu Raja Merong Mahawangsa. Raja ini sangat perkasa hingga burung Geroda tidak dapat mengalahkannya. Selepas Raja Merong Mahawangsa meninggalkan zuriatnya di Negeri Kedah, baginda kembali ke Rom. Melalui keturunannya lahirlah dinasti kesultanan Kedah. Raja-raja Kedah daripada keturunan Raja Merong Mahawangsa ini memiliki keperibadian yang baik kecuali Raja Phra Ong Maha Perita Deria atau Raja Bersiung. Raja Ong Maha Perita merupakan raja yang kejam dan zalim. Kezaliman dan kejahatan Raja Bersiung ini dapat dilihat dalam teks yang berikut:
“Demi Raja Bersiung mendengar sembah perempuan itu, maka ia pun menyarungkan pedangnya serta bertitah, ‘ Baiklah, lalu berangkat keluar ke balai rong bertitah , ‘ Mana penghulu biduanda sekalian? Bukankah ada orang yang kita suruh bunuh sulakan itu pada hari ini? Ambil cawan itu, isikan darahnya, bawa ke mari kepada aku.”
                                                      (Hikayat Merong Mahawangsa, halaman 46 & 47)
Kezaliman Raja Bersiung ini telah mendapat tentangan daripada permaisuri dan menteri-menterinya. Menurut Siti Hawa Haji Salleh (2009), walaupun terdapat penentangan antara raja dan rakyat, peristiwa tersebut tidak dianggap sebagai menderhaka. Pengarang seolah-olah secara tidak langsung mengakui bahawa penentangan terhadap Raja Bersiung adalah sah dari segi undang-undang. Walaupun, Raja Bersiung seorang pemerintah yang zalim, namun pengarang tetap cuba menunjukkan kedaulatan seseorang raja itu. Pengarang telah menghilangkan Raja Bersiung dalam buluh bagi menunjukkan bahawa raja mempunyai tempat yang tinggi berbanding dengan rakyat. Hal ini juga menunjukkan bahawa raja tidak boleh diperlakukan sesuka hati oleh rakyat kerana ia akan menjatuhkan nama institusi beraja yang selama ini dihormati oleh masyarakat terutamanya masyarakat tradisional.
Seterusnya, pengarang juga mengupas tentang bagaimana kedatangan Islam telah mengubah cara hidup masyarakat negeri Kedah. Rakyat mula memeluk agama Islam setelah raja mereka memeluk agama Islam. Peristiwa kedatangan Islam ini bermula apabila wujudnya watak Syeikh Abdullah yang mengikuti Penghulu Syaitan Iblis untuk melakukan kejahatan dan kesesatan terhadap masyarakat agar terus hidup dalam kesesatan dan kegelapan. Penghulu Syaitan Iblis cuba untuk menyesatkan Raja Phra Ong Mahawangsa dengan arak dan air kencingnya, namun Syeikh Abdullah berjaya menghalang perkara tersebut. Hal itu secara tidak langsung telah mempertemukan Syeikh Abdullah dengan Raja Phra Ong Mahawangsa. Raja Phra Ong Mahawangsa berminat untuk mengetahui tentang Islam dari Syeikh Abdullah dan akhirnya Raja Phra Ong Mahawangsa telah memeluk Islam. Raja Phra Ong Mahawangsa telah menukar namanya iaitu Raja Muzalfar Syah dan sistem pentadbirannya berlandaskan agama Islam.

3.2       Falsafah Dalam Hikayat Merong Mahawangsa
Definisi dan Teori Falsafah
Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat (2010:406), falsafah didefinisikan sebagai pengetahuan tentang pengertian yang dianggap sebagai ilmu yang tertinggi yang menjadi dasar ilmu-ilmu lain. Perkataan falsafah berasal daripada bahasa Yunani philosophia, iaitu philo ertinya cinta dan suka serta sophia pula bermaksud hikmat (Mohd. Rashid Md. Idris, 2012:1). Cinta kepada ilmu dan kebenaran adalah falsafah.Hal ini bermaksud falsafah mempunyai ciri-ciri seperti pemikiran yang tertinggi dan bertujuan mendapatkan kebenaran. Tegasnya, ‘berfalsafah’ ialah mencari kebenaran dari kebenaran, tentang segala sesuatu yang dimasalahkan dengan berfikir secara radikal, sistematik dan sejagat (Seri Lanang Jaya Hj. Rohani et al., 2016:179). Falsafah menuntun seseorang mencari kebenaran dalam setiap masalah. Ertinya falsafah secara mudah dapat diinterprestasikan sebagai memikirkan sesuatu dengan sangat mendalam. Dengan itu falsafah ialah membincangkan sesuatu secara terperinci untuk mendapat jawapan yang benar dan realiti terhadap sesuatu perkara.
            Menurut Mana Sikana (1996) membahagikan bidang falsafah kepada enam jenis, iaitu ilmu teologi, ilmu etika, ilmu estetika, ilmu mantik, ilmu metafizika dan ilmu kosmologi.Terdapat beberapa bidang falsafah yang diberi penekanan iaitu etika, metafizika, sejarah, sosial, ekonomi, kosmologi, politik dan logik.Etika ialah pemikiran tentang moral, pendidikan dan pengajaran.Sejarah pula mengenai persoalan yang berkaitan dengan makna masa silam seperti tamadun dan keruntuhan.Falsafah metafizika memikirkan tentang kewujudan dan keberadaan.Falsafah sosial adalah gambaran kehidupan realiti manusia yang kontekstual manakala ekonomi pulamengenai sistem pendapatan serta pengurusan harta benda.Falsafah kosmologi ialah yang membincangkan situasi persekitaran dan alam sarwajagat.Falsafah logik ialah pemikiran yang rasional, taakulan dan sebab musabab. Politik pula aplikasi dan tujuan sistem pemerintahan sesebuah negara.
            Menurut Mana Sikana (1996:25), berfalsafah ialah suatu kesenian sekaligus suatu tanda kemanusiaan. Berfalsafah maksudnya berfikir. Jadi, falsafah hidup dapat diertikan sebagai kesatuan nilai-nilai yang menurut manusia pemiliknya paling agung yang jika diwujudkan ia yakin mendapat kebahagiaan. Falsafah hidup ini juga boleh diertikan dalam kata lain sebagai prinsip hidup. Seseorang individu atau masyarakat memiliki falsafah hidupnya yang tersendiri yang dianggap pemikiran tertinggi tentang sesuatu yang dianggapnya benar dan berguna dan menjadi pegangan dalam kehidupan. Terdapat beberapa falsafah yang terdapat dalam Hikayat Merong Mahawangsa antaranya adalah:
Falsafah Etika
1.      Menghormati autoriti.
Dalam Hikayat Merong Mahawangsa, falsafah etika dapat dilihat melalui watak burung geroda. Watak burung geroda digambarkan sebagai memiliki falsafah etika iaitu seorang yang sangat menghormati autoriti.Contohnya burung geroda yang tetap menghormati Nabi Allah Sulaiman sebagai autoriti dan yang berkuasa di dunia pada waktu itu. Walaupun burung geroda tersebut merancangkan kejahatan dengan berniat mahu memisahkan putera Raja Rum dengan puteri Raja China, dia tetap bertanya dan merujuk kepada Nabi Allah Sulaiman untuk memberitahu akan rancangannya itu.   
Maka kata burung geroda kepada burung rajawali: Dimana dapat ia sekalian hendak mengerjakan pekerjaan itu? Pada fikiranku tiada boleh jadi, tetap natilah dahulu, aku hendak pergi menghadap Nabi Allah Sulaiman karena ia itu raja besar di dalam dunia ini. Jikalau sudah ada seperti yang demikian itu, tiadalah aku beri jadi pekerjaan nikah keduanya anak raja dua buah negeri itu’.
                                                                                                                        (halaman 3)
2.      Memerintah dengan kasih
Dalam Hikayat Merong Mahawangsa, falsafah etika juga dapat dilihat melalui watak Raja Phra Ong Mahapudisat merupakan seorang pemerintah yang memerintah dengan kasih dalam pemerintahannya. Misalnya falsafah ini diceritakan oleh menteri Kelahum kepada Raja Phra Ong Mahapudisat supaya baginda berpegang kepada falsafah tersebut dalam pemerintahannya.Dia mengajar dan menasihati Raja Phra Ong Mahapudisat agar sentiasa memiliki kasih kepada rakyat jelatanya. Dengan kasih, baginda pasti akan memerintah dengan bijaksana dan menjadi pemerintah yang disayangi oleh rakyat.
Setelah itu lalu diperjamukan makan dan minum pula kepada sekaliannya itu serta dengan memalu bunyi-bunyian dan mengajarkan Raja Phra Ong Mahapudisat itu sharat orang menjadi raja: ‘Mahulah baik-baik, menaruh sabar dan mengasihi di atas segala rakyat bala dan daripada hamba sahaya sekalipun mahulah dengan adil dan murah hati dengan memberi derma kurnia sedekah akan fakir miskin dan yang patut dibunuh sehari itupun hendaklah ditaruh sampai tiga emapat hari supaya dihalusi baik-baik baru dibunuh dan yang mana menjadi raja di dalam negeri Kedah bumi tanah itupun jangan duduk setempat buat kota parit tempat yang diam itu dan mahulah ada seorang raja yang memegang negeri mahulah suatu kota. Maka menjadi ramailah orang bumi tanah Kedah ini. Adapun tanah bumi ini baharulah sangat menjadi daratan tempat kita duduk inipun baik tempat bumi tanah yang baik dengan daratan boleh diperbuat seperti kota parit akan tempat segala raja-raja hendak dibuat negeri duduk itu’.
                                                                                                                        (halaman 78) 


Falsafah Ekonomi
1.      Kemunculan pusat perdagangan Melayu
Dalam Hikayat Merong Mahawangsa juga membuktikan kehadiran sistem ekonomi iaitu wujudnya pusat perdagangan Melayu di negeri Kedah.Kejayaan negeri Kedah sebagai pusat perdagangan diasaskan oleh seorang raja yang adil dan bijak dalam pemerintahannya. Buktinya apabila kerajaan Kedah ini diperintah oleh raja yang tamak dan zalim iaitu Raja Ong Maha Perita Deria atau lebih dikenali dengan nama Raja Bersiung keadaan negeri menjadi kucar-kacir, lemah, dan segala pedagang pun melarikan diri meninggalkan negeri Kedah menyebabkan negeri Kedah sepi dari aktiviti perdagangan. Sebaliknya apabila negeri Kedah diperintah oleh seorang raja yang bijak dan adil iaitu Raja Phra Ong Mahaputisat negeri Kedah menjadi maju semula dan menjadi tumpuan pedagang dari luar.
‘Adapun Raja Phra Ong Mahaputisat…duduklah di atas tahta peninggalan ayahandanya di negeri Kedah Jamin Turan terlalu adil dan murah pada segala dagang, senteri, rakyat, bala sekalian. Maka sekalian mereka itupun memuji-muji akan dia, banyaklah datang segala mereka berniaga dari sebulan kepada sebulan makin bertambah-tambah ramainya serta banyak orang datang ke negeri itu’.
‘Maka kota kedua buah itu pun makin ramai orangnya tiada berputus segala dagang senteri pergi datang’.
‘Maka banyaklah orang berhimpun datang berniaga ke negeri Kedah itu, tiadalah berputusan lagi pergi datangnya’.
‘Maka negeri itu daripada sebulan keada sebulan, daripada setahun kepada setahun, maka bertambah ramainya serta dengan banyak segala senteri daripada segenap negeri berniaga dan pindah ke negeri itu.
                                                                                                                        (halaman 75)
2.      Peranan pemerintah dalam kemunculan golongan pedagang dan peniaga Melayu
Sokongan yang paling utama dalam kemunculan golongan pedagang Melayu ialah datangnya daripada para raja Melayu sendiri.Sokongan para raja diungkapkan dengan penuh simbolik melalui kewujudan sebuah pemerintahan yang adil terutama dalam memerintah negeri.Konsep keadilan itu merangkumi kepada bukan sahaja peribadi raja yang memerintah tetapi juga struktur pemerintahan yang tersusun dan cekap terutama dalam pengendalian pelabuhan dan perniagaan.Keadaan ini dipaparkan dalam Hikayat Merong Mahawangsa melalui kewujudan pemerintahan raja memungkinkan negeri Kedah menjadi maju dan dan menjadi pusat perdagangan.Contohnya, dalam Hikayat Merong Mahawangsa, apabila Raja Merong Mahawangsa menjadi raja, negeri Kedah pun berkembang dan menjadi tumpuan segala pedagang.
‘Maka termasyhurlah raja merong mahawangsa itu sudah duduk menjadi raja pada tempat itu.Maka segala dating senteripun berhimpunlah datang berniaga dalam negeri itu.
‘Maka negeri itu daripada sebulan keada sebulan, daripada setahun kepada setahun, maka bertambah ramainya serta dengan banyak segala senteri daripada segenap negeri berniaga dan pindah ke negeri itu.
‘Adapun Raja Phra Ong Mahaputisat…duduklah di atas tahta peninggalan ayahandanya di negeri Kedah Jamin Turan terlalu adil dan murah pada segala dagang, senteri, rakyat, bala sekalian. Maka sekalian mereka itupun memuji-muji akan dia, banyaklah datang segala mereka berniaga dari sebulan kepada sebulan makin bertambah-tambah ramainya serta banyak orang datang ke negeri itu’.
                                                                                                            (halaman 75)
Falsafah Kosmologi
1.      Dalam Hikayat Merong Mahawangsa, falsafah kosmologi ini juga turut digambarkan dalam hikayat tersebut. Dalam hikayat ini digambarkan hal-hal yang berhubung dengan alam iaitu mengenai makhluk ciptaan Allah seperti Nabi Sulaiman a.s sebagai yang berkuasa di dunia pada waktu itu, bukit, gunung dan pulau yang ada di dunia ini pada waktu itu.
Ketahui olehmu kepada zaman dahulukala dan pada masa yang telah lalu, kata yang empunya cetera ini, maka adalah kepada suatu masa sedang zaman Nabi Allah Sulaiman ‘alayhi’l-salam naik jadi raja yang tetap di atas tahta kerajaan dikurnia Allah taala di dalam dunia ini memerintahkan daripada segala makhluk khalayak yang berjenis-jenis bangsanya yang dijadikan Allah subhanahu wa taala di dalam dunia ini, dititahkan oleh Tuhan seru sekalian alam dunia ini di dalam hukum Nabi Allah Sulaiman ‘alayhi’l-salam, tiada boleh hendak melalui daripada hukumnya, baik daripada binatang yang melata di bumi dan yang terbang di udara, sekaliannya dalam hukuman Nabi Allah itu, beberapa banyak bukit, gunung pulau yang menjadi pasak dunia ini yang didiami oleh makhluk. 
                                                                                                            (halaman 2)
Falsafah Sejarah 
1.      Pembukaan negeri Kedah
Falsafah sejarah juga turut digambarkan dalam Hikayat Meong Mahawangsa. Terdapat beberapa peristiwa yang berlaku sehingga menyebabkan pembukaan negeri Kedah. Segala-galanya bermula daripada peristiwa perjanjian yang dilakukan oleh burung Garoda dengan Nabi Allah Sulaiman yang menyatakan bahawa dia akan memisahkan hubungan yang akan dijalinkan antara Raja Rum dan Raja China dengan mengahwinkan anak-anak mereka. Burung Geroda telah melakukan perjanjian untuk menghalang hubungan antara kedua-dua buah negara tersebut.Burung Geroda telah menyerang bahtera yang dinaiki oleh anak Raja Rom dan Merong Mahawangsa.Serangan telah dilakukan secara bertubi-tubi dan menyebabkan anak Raja Rom berpisah dengan pembantunya iaitu Merong Mahawangsa.Bahtera anak Raja Rom yang telah disambar oleh burung Geroda menyebabkan bahtera tersebut musnah dan anak Raja Rom dihanyutkan laut.
Apabila Raja Merong Mahawangsa menjadi raja di Langkasuka, maka baginda telah memerintah Langkasuka dengan baik.Namun yang demikian, beberapa lama kemudian, utusan Raja Merong Mahawangsa kembali daripada menghadap Raja China.Utusannya telah membawa utusan anak Raja Rom yang dijumpai semasa menghadap Raja China.Kemudian, Raja Merong Mahawangsa telah memberikan tahtanya kepada puteranya iaitu Merong Mahapudisat untuk memerintah Langkasuka. Hal ini dibuktikan berdasarkan teks yang berikut:
“… Maka sembah segala menteri, ‘patut sangat tuanku menamakan negeri ini, supaya tidak sesat daripada sebutannya.’Maka sembah pula menteri Rum, ‘bukanlah dengan kemudahan juga mendapat negeri ini, dengan tiada sukarnya, jikalau kepada namanya pun demikian jua.’Maka titah Raja Merong Mahawangsa, ‘jika demikian, hendaklah kita namakan negeri ini Negeri Kedah Zamin Turan sebutannya.”                                              (halaman 30)
Oleh hal yang demikian, dengan nama yang diberikan oleh Raja Merong Mahawangsa maka secara tidak langsung tertubuhlah sebuah negeri yang bernama Kedah. Setelah itu, segala pemerintahan telah diamanahkan kepada anakandanya iaitu Raja Merong Mahapudisat.
3.3       Nilai Budaya Dan Pandangan Hidup Dalam Hikayat Merong Mahawangsa
Nilai budaya
Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat nilai merupakan taksiran harga, harga sesuatu yang dibandingkan dengan harga yang lain, kadar nisbah, sifat ketinggian dan darjat, mutu, serta taraf. Hal ini bermakna, nilai adalah ukuran kepada sesuatu seperti sifat keperibadian dan sebagainya yang ada pada sesorang individu.
Hikayat Merong Mahawangsa yang telah dikaji yang telah diselenggara oleh Siti Hawa Haji Salleh (1991) ini banyak mempunyai nilai-nilai  yang tersembunyi. Malahan, setiap penulisan sejarah tradisional Melayu, mereka kebanyakannya hendak  menggambarkan cara hidup dan pemikiran masyarakat yang dilahirkan dengan jelas. Dalam Hikayat Merong Mahawangsa ini, banyak memperkatakan tentang nilai-nilai budaya Melayu yang tinggi yang ingin disampaikan kepada pembaca agar pembaca dapat mencontohi nilai tersebut.
Terdapat beberapa nilai budaya yang telah dikenal pasti dalam hikayat tersebut. Antara nilai yang terdapat dalam hikayat tersebut ialah:
1.      Nilai budaya menghormati raja atau pemimpin.
Menghormati raja dan pemimpin merupakan perilaku yang baik dan ianya sudah lama diamalkan sejak dahulu lagi sehingga hari ini. Sebagai seorang rakyat, kita seharusnya menghormati pemimpin agar hubungan rakyat dengan pemimpin akan bertambah baik. Hal ini kerana sesiapa yang melanggar perintah raja akan dikenakan tulah iaitu mendapat mudarat atau menerima nasib yang buruk. Berdasarkan Hikayat Merong Mahawangsa nilai menghormati raja telah ditunjukkan oleh pengarang apabila rakyat mengikut arahan yang diberikan oleh Raja Merongwangsa. Contohnya:

“Demi didengar oleh sekaliannya titah Raja Merong Mahawangsa yang demikian itu, maka sekalian itupun mengerahkan sekalian orangnya suruh beringat-ingat serta memegang senjata masing2 tangan.”
      (Hikayat Merong Mahawangsa, halaman 6)
2.      Nilai budaya berpegang teguh kepada adat resam
Masyarakat Melayu sangat mementingkan adat resam dalam kehidupan mereka. adat tradisi ini telah menjadi darah daging kerana tradisi ini telah menjadi amalan dalam kehidupan seharian mereka. Orang Melayu juga berpegang kepada adat dan pantang larang dan adat istiadat contohnya adat perkahwinan, adat pertabalan raja, adat menyambut tetamu dan sebagainya. Berdasarkan hikayat yang dikaji nilai ini ditunjukkan ketika raja China datang. Contohnya:

“...setelah sudah dibaca surat itu lalu sama duduk sekaliannya itu berjabat tangan. Maka raja China pun menyorong puannya sirih persantapan pada Raja Jin Harman Syah, katanya, “Makanlah sirih hai saudaraku Raja Harman Syah,”serta menyuruh keluar ia itu.”
                                                                    (Hikayat Merong Mahawangsa, halaman 23)
Berdasarkan petikan tersebut dapat dilihat bahawa sirih dan pinang berperanan dalam upacara, adat resam dan budaya masyarakat Melayu. Dalam petikan tersebut dapat dilihat bahawa adat makan sirih turut digunakan ketika menyambut kedatangan tetamu.
3.      Nilai budaya menghormati orang tua
Masyarakat Melayu memang kaya dengan budi perkerti dan bahasa. Nilai-nilai baik ini telah diwarisi oleh masyarakat Melayu pada hari ini. Dengan adanya nilai-nilai ini ianya telah menjadi pengajaran kepada masyarakat dalam meneruskan kehidupan seharian. Berdasarkan hikayat yang dikaji, nilai menghormati orang tua telah ditunjukkan oleh watak anak raja Rom. Walaupun beliau berada dalam kesakitan namun beliau masih menghormati dan bersikap sopan dengan Mak Inang dan membahasakan ibu kepada Mak Inang.
  “Maka sahut anak raja Rom itu dengan perlahan-lahan, “Hai ibuku, bahawa dengan sesungguhnya beta ini manusia juga. Betalah anak raja Rom, hendak pergi kahwin dengan puteri anak raja Benua China dengan beberapa buah bahtera…”
                           
                                         (Hikayat Merong Mahawangsa, halaman 14)
4.      Nilai budaya mempunyai belas kasihan
Selain itu nilai belas kasihan juga terkandung dalam hikayat merong mahawangsa. Nilai belas kasihan amat dititik beratkan dalam kehidupan orang Melayu. Sebagai seorang manusia yang mempunyai adat dan sopan, nilai ini seharusnya wujud dalam setiap diri individu dan mengutamakan perasaan orang lain dalam pelbagai keadaan. Antara contoh yang terdapat dalam hikayat tersebut ialah:
      “Maka mak inang tuan puteri itu pun terlalulah belas kasihan hatinya mendengarkan hal anak raja Rom itu lalu ia pun kembali pada tuan puteri persembahkan hal itu sekalianya dengan suka tertawanya.”
      (Hikayat Merong Mahawangsa, halaman 14)
Berdasarkan petikan tersebut, dapat dilihat bahawa Mak Inang dan Tuan Puteri mempunyai sifat belas ihsan dan kasihan untuk menolong anak Raja Rom yang berada dalam kesusuhan. Walaupun pada mulanya mereka tidak mengenali anak Raja Rom tersebut namun mereka tetap menolong anak Raja Rom tersebut.
Pandangan hidup
Pandangan hidup menurut Mohd. Rashid Hj Md.Idris dan Seri Lanang Hj. Rohani menyatakan pandangan hidup sebagai konsep mengenai pandangan hidup alam semesta secara keseluruhan terutamanya dilihat melalui satu sudut pandangan yang dipengaruhi oleh satu sistem nilai tertentu. Manakala pandangan hidup berdasarkan perseptif islam pula menurut Syed Naquib al-Attas ialah pandangan hidup tentang realiti atau hakikat yang terjelma dari mata hati manusia mengenai kewujudan seluruh alam. Setiap masyarakat selalu memiliki pandangan hidup tersebut, begitu juga dengan masyarakat Melayu.
Berdasarkan Hikayat Merong Mahawangsa, terdapat beberapa pandangan hidup yang telah dikenal pasti yang terdapat dalam hikayat tersebut. Antaranya ialah:

  1. Hormat menghormati satu kemestian.

Dalam Hikayat Merong Mahawangsa ini, dapat dilihat pandangan hidup burung garuda yang tetap menghormati Nabi Allah Sulaiman sebagai autoriti dan yang berkuasa di dunia pada waktu itu. Walaupun burung garuda tersebut merancangkan kejahatan dengan berniat mahu memisahkan Raja Rum dengan puteri benua China, dia tetap bertanya dan merujuk kepada Nabi Allah Sulaiman untuk memberitahu akan rancangannya itu.

Maka kata burung garuda kepada burung rajawali: ‘Dimana dapatia sekalian hendak mengerjakan pekerjaanitu? Pada fikiranku tiada boleh jadi, tetapi nantilah dahulu, aku hendak pergi menghadap Nabi Allah Sulaiman karena iaitu raja besar di dalam dunia ini. Jikalau sudah ada seperti yang demikiann itu, tiadalah aku beri jadi pekerjaan nikah keduanya anak raja dua buah negeri itu.
Halaman  3

1.      Janji suatu pegangan.

Berpegang pada janji merupakan salah satu pandangan hidup yang terdapat dalam Hikayat Merong Mahawangsa. Hal ini dapat dilihat pada burung garuda memasang niat yang tidak baik dan merancang perpisahan antara raja Rum dan puteri raja benua China, namun burung garuda tersebut berpegang pada janji. Burung garuda berjanji kepada Nabi Allah Sulaiman akan mengundurkan diri dan tidak mengganggu kedua-dua anak raja tersebut andainya ia tidak berjaya memisahkan kedua-duanya. Janji burung garuda ini ditepatinya dan ia pergi membawa diri kelaut Kalzum yang jauh daripada manusia.

‘Maka sembah burung garuda, ‘YaNabi Allah, akan pekerjaan itu atas hamba mullah mencheraikan dia. Jika tiada dapat hamba mencheraikan anak raja kedua itu nischaya hamba undurlah daripada bawah langit danatas bumi daerah tempat kediaman segala manusia sekalian ini.’
  ( halaman 3-4)

                                 
2.      Pantang rakyat derhaka.

Pandangan hidup ini telah sebati dan diamalkan dalam diri rakyat yang terdapat dalam Hikayat Merong Mahawangsa. Jika dilihat, rakyat jelata menanamkan dalam diri mereka hati yang taat kepada pemerintah dengan setia parahan dan perintah mesti ditunaikan. Hal Ini dapat dilihat dalam pemerintahan Raja Bersiung. Rakyat jelata masih bertahan berada dalam pemerintahan baginda biarpun baginda seorang yang kejam. Bukan sahaja rakyat jelata yang taat kepada pemerintah, malah seorang yang mempunyai kesaktian dan ditakuti raja-raja, iaitu Raja Merong Mahawangsa. Raja Merong Mahawangsa menerima arahan daripada Raja Rum untuk membawa anaknya ke benua China untuk dikahwinkan dengan puteri benua China.


Maka titah Raja Rum kepada Raja MerongMahawangsa, ‘Hai saudarahamba, hendaklah saudara pergi ke Benua  China, ganti hamba membawa pergi paduka anakanda ini, kahwinkan dengan anak Raja Benua China.’ Maka sembah Raja Merong Mahawangsa, ‘Baiklah, tuanku, barang yang dititahkan itu patik kerjakan, tuanku.’
                                                                                                ( halaman 5)
3.4       Nilai Ilmu dalam Karya Merong Mahawangsa
Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat (2010: 1081) dalam Karya Agung Melayu, perkataan nilai merujuk kepada darjat, kualiti, mutu, dan taraf. Manakala, ilmu pula bermaksud pengetahuan dalam perkara dunia, akhirat, zahir, batin, dan lain-lain. Setiap karya yang dihasilkan pasti akan menyelitkan nilai-nilai ilmu yang terdiri daripada ilmu firasat, ilmu pendukunan, ilmu jampi, dan ilmu pengasih, ilmu teologi, ilmu etika, ilmu mantik, ilmu kosmologi, ilmu estetika dan ilmu metafizika. Berdasarkan Hikayat Merong Mahawangsa, terdapat beberapa nilai ilmu yang boleh dikaitkan dalam aspek ilmu antaranya ialah:
          i.            Ilmu Teologi
Teologi diertikan sebagai ilmu mengenai ketuhanan. Istilah tteologi ini berasal daripada perkataan “Theos” yang bermaksud “Tuhan” dan “Logos” yang membawa maksud “ilmu”. Istilah ini berasal dari Yunani. Teologi meliputi hubungan Tuhan dengan manusia, sama ada berdasarkan kebenaran wahyu atau penyelidikan akal. Fungsi ilmu ini adalah untuk memantapkan kepercayaan-kepercayaan dan keimanan bagi menghilangkan pelbagai keraguan dari sudut Islam.
           Terdapat beberapa contoh nilai ilmu teologi di dalam hikayat Merong Mahawangsa yang menunjukkan unsur kepercayaan kepada Tuhan. Antaranya:

Maka titah raja, “Hendak-lah saudara-ku keempat turutkan saperti kehendak tuan Sheikh Abdullah ini, barang kata-nya itu dengan hokum Allah dan sabda Nabi Muhammad Rasulullah lagi yang di-dalam kitab Qur’an itu jua yang diturut oleh tuan ini”. (HMM: 147)

           “Ya Nabi Allah, hamba-mu pohonkan ampu banyak2 di-atas nyawa badan hamba-mu daripada kesalahan hamba-nya yang telah lalu itu; ya Nabi Allah, mohon-lah hamba-mu pada tahun, bulan, hari ini hendak pergi keluar daripada bawah langit dan bumi ini barang ka-mana hamba-mu bawa diri hamba-mu di-beri idzin oleh Allah di-atas hamba-mu ini”. (HMM: 30). 

        ii.            Ilmu Etika
Istilah etika berasal daripada bahasa Yunani Kuno iaitu “ethos”. Kata ini mempunyai banyak maksud seperti tempat tinggal, padang rumput, kebiasaan, perasaan, sikap, dan cara berfikir. Maksud kebiasaan inilah yang menunjukkan nilai etika. Nilai ini bersifat teori dan lebih mempertimbangkan tentang sesuatu perkara sama ada baik atau buruk. Antara contoh yang terdapat di dalam karya hikayat Merong Mahawangsa ialah:

Maka segala menteri hulubalang pun gemar-lah sangat melihat budi pekertinya serta dengan pandai mengambil hati sekalian menteri hulubalang tambah pula di-atas segala fakir, miskin, dagang senteri sekalian serta dengan tegor sapa siapa yang bertemu dengan dia. (HMM: 46)

           Ada pun Raja Ong Maha Perita Daria pun sangat-lah besar hati-nya hendak di-buboh chermin segala batu kota-nya itu tetapi perangi-nya makin besar panjang makin kahar kalu-nya, banyak sangat menganiayai akan orang, sedikit jua adilnya”. (HMM: 63)

      iii.            Ilmu Estetika
Umumnya, estetika merujuk kepada keindahan yakni ilmu yang mempelajari tentang segala sesuatu mengenai keindahan. Keindahan merupakan sesuatu yang relative dan abstrak dan ia merangkumi hal-hal yang berkaitan dengan sedih, lucu, yang bergaya dan mulia, dan sebagainya. Nilai estetika ini juga dapat dilihat dari aspek keindahan bahasa yang digunakan. Antara contoh nilai estetika yang dapat dilihat di dalam karya hikayat Merong Mahawangsa ialah:

Maka darah pun banayk-lah tumpah ka-bumi mengalir seperti ayer deras laku-nya dan kepala pun seperti buah masak gugor ka-bumi dan berkaparan segala senjata yang patah dan sumbing dan rosak binasa, itu pun jadi sula dan ranjau menikamkan kaki tangan orang yang berkelahi. (HMM: 156)

      iv.            Ilmu Kosmologi
Kosmologi merupakan ilmu yang mengkaji mengenai alam semesta. Istilah kosmologi juga berasal dari Yunani kosmos yang dipakai oleh Phythagoras untuk menerangkan mengenai aturan dan pergerakan benda-benda langit.
Contoh ilmu kosmologi yang dapat dilihat di dalam karya tradisional ini, antaranya:

           Maka kelihatan-lah pada mata sekalian datang tedoh redum dari sa-belah matahri hidup itu seperti hendak menimpa atas segala kapal, kechi, bahtera.     (HMM: 9)
           Maka datang-lah pula burung geroda itu dengan hebat dan garang-nya seperti tiada berlawananlah kelakuan rupa-nya; datang dengan angin ribut, guroh, petir, kilat sabong menyabung. (HMM : 11)

           Maka ada-lah kapada suatu hari ketika burong garuda itu pergi menchari makan tiada ia di-pulau itu, maka turun-lah tuan puteri anak Raja China itu serta dengan inang pengasoh-nya datang ka-tepi laut itu menchari ketam, siput di-susur pantai itu. (HMM : 20)



3.5       Kepengarangan dan Estetika
Menurut Karya Agung Melayu (2016:91), kepengarangan ialah mekanisme dan kaedah pengarang berkarya sehingga membentuk kekuatan dan jati diri seseorang pengarang itu. Kepengarangan juga dikatakan lebih melihat kepada aspek keperibadian yang dicapai pengarang. Kepengarangan juga merujuk kepada keterampilan, kecerdikan dan kearifan seseorang pengarang dalam beliau menghasilkan sesebuah karya. Seorang pengarang akan menghasilkan sebuah karya melalui pandangan dan pengalaman hidup yang diperoleh melalui bayangan, ingatan, pembacaan dan pemerhatian sama ada secara sedar atau tidak sedar.
Terdapat beberapa kepengarangan yang dapat dilihat dalam Hikayat Merong Mahawangsa antaranya adalah :
a)      Pengarang menggunakan unsur mitos
i)                    Unsur mitos yang pertama dapat kita lihat dalam kisah ‘Burung Geroda dan Nabi Allah Sulaiman’ yang memaparkan mukjizat Nabi Allah Sulaiman yang mampu untuk berkata-kata dengan unggas dan haiwan. Pengarang juga cuba menyelitkan unsur Islam dan unsur Hindu dalam Hikayat Merong Mahawangsa ini iaitu memberikan nama unggas kenderaan dengan panggilan Garda. Contohnya :
-          Sabda Nabi Allah Sulaiman “hai burung geroda! Demi Tuhan yang menjadikan aku, ada pun jodoh pertemuan itu di-dalam batu atau di-dalam kayu sekali pun tiada siapa yang dapat mencheraikan dia” maka sembah burung geroda, “ya Nabi Allah, akan pekerjaan itu atasmu-lah mencheraikan dia. Jika tiada dapat hamba mencheraikan anak raja kedua...”
(Muka surat 5, bab 2)
ii)                  Unsur mitos yang kedua pula dapat dlihat dalam kisah ‘Raja Bersiung’. Pengarang telah menggunakan kreativitinya dengan mengaitkan mitos terhadap kisah Raja Bersiung iaitu melambangkan kezaliman raja ke atas rakyatnya. Pengarang juga menggarapkan dalam karyanya dengan menggunakan mazhab dalam agama Budha Tantrik iaitu Bhairaya yang mana mazhab ini mengorbankan manusia sebagai sebahagian daripada upacara yang dilakukan. Pengarang menganggap perbuatan memakan manusia itu sesuatu perkara yang ganjil dan gagah malah ia perlu dikagumi oleh semua lapis masyarakat pada ketika itu. Hal ini telah membawa kepada kepercayaan bahawa raja adalah berasal daripada keturunan raja yang megah dan berani. Contohnya :
-          “...Maka Raja Bersiung pun sagara turun dengan pedang-nya yang sudah terhunus serta titah-nya ‘bunoh-lah orang itu’. Maka kata Kampar itu, “Hai! Raja ini membunoh dengan tiada di-periksa”. Maka Raja Bersiung pun marah, datanglah hampir dengan Kampar itu mengangkat pedang-nya hendak menetak. Maka kata Kampar, ‘Hai Raja Bersiung, gila-kah hendak membunoh orang tiada dengan periksa sungguhpun memakan hati darah orang, lepaskan-lah ikatan aku ini serta aku tiada dengan senjata ini ada-kah boleh aku melawan? Bunoh-lah sekarang nescahaya puas-lah raja memakan hati darah-ku”.
(Muka surat 70, bab 9)

b)      Pengarang menggunakan fakta Islam
i)                    Unsur penggunaan unsur atau fakta Islam dalam Hikayat Merong Mahawangsa ini adalah untuk mengisahkan bagaimana Raja Phra Ong Mahawangsa memeluk agama Islam. Pengarang menyatakan bahawa Islam muncul di Kedah setelah dibawa oleh Sheikh Abdullah dari Baghdad. Seperti yang kita sedia maklum, Raja Kedah beragama Hindu sehinggalah kedatangan Sheikh Abdullah datang ke negeri Kedah dan mengajaknya memeluk agama Islam malah mengajarnya mengenai agama Islam. Pengarang juga menyatakan bahawa Al-Quran diturunkan di Mekah kepada pesuruhnya iaitu Nabi Muhammad S.A.W dan makamnya terletak di Madinah. Selepas itu, Raja Pra Ong Mahawangsa merupakan raja Kedah yang pertama yang memeluk agama Islam dan baginda menukarkan namanya kepada Sultan Mudzafar Shah selepas memeluk agama Islam. Contohnya :
-          Maka Sheikh Abdullah, “ada pun jangan-lah Tuanku sakalian ketahuilah ini-lah zaman agama Nabi Muhammad Rasulullah yang akhir zaman. Hendak-lah kita sakalian umat yang kemudian ini membawa shari’at agama Islam menurut kitab Qur’an yang diturunkan Allah subhandah wa-Ta’ala kepada pesuroh-nya Nabi Muhammad di-dalam negeri Mekah dan kubornya di negeri Medinah, dan segala agama yang dahulu itu sesat jua tiada dengan sabenarnya, jangan tuanku tiada ketahui dengan sebab agama yang tiada sa-benar itu-lah datang iblis shaitan membuat haru-biru”. Maka kata Raja Pra Ong Mahawangsa, ‘jikalau demikian hendaklah tuan hamba tolong hamba sakalian ini ajarkan agama Islam yang sabenar itu”.
(Muka surat 144, bab 14)

Menurut Karya Agung Melayu (2014:97), estetika membawa maksud nilai teks sastera dengan memfokuskan kepada aspek keindahan dan kekuatannya. Perkataan estetika dalam Bahasa Yunani ialah ‘aesthesis’ yang bermaksud perkara-perkara yang diserapkan oleh pancaindera atau lebih khusus lagi ia bermaksud kepekaan manusia terhadap sesuatu gaya penulisan. Estetika ini merupakan rasa keindahan, kegembiraan atau keseronokan yang merujuk kepada bernilainya dan bermanfaatnya sesebuah karya yang dihasilkan. Estetika ini juga merujuk kepada penikmatan yang memukau dan penglihatan yang menakjubkan malah ia mampu menawan perasaan dan akan kekal dalam pemikiran pembaca. Aspek estetika ini terbahagi kepada dua aspek iaitu seni bahasa atau gaya bahasa.
Antara unsur keindahan yang terdapat dalam Hikayat Merong Mahawangsa ini adalah gaya bahasa, penggunaan bahasa istana, penggunaan ayat klasik dan penggunaan bahasa asing.
i)                    Penggunaan gaya bahasa metafora
Menurut Nik Hassan Basri (2005), metafora ialah satu perkataan yang bersifat konkrit dan satu perkataan pula bersifat abstrak. Gaya bahasa metafora ini membandingkan sesuatu secara tidak terus. Metafora merupakan pemakaian kata-kata untuk mengungkapkan makna yang berlainan daripada makna asalnya. Metafora juga boleh disamakan dengan kiasan. Contohnya :
-          “Sa-telah sudah siap maka tunggul panji-panji pun berkibaran-lah serta disuroh-nya pula gendang perang menaikkan berani hati yang takut.”
(Halaman 43)
-          “...sama ekor pun bersimbat-lah ber-karang membicharakan bisa senjata-nya.”
(Halaman 75)
-          “Maka raja itu ka-negeri Kelinggi pun tiada ia tundok dan ka-Benua Siam pun ia tiada di-ta’alok kerana hati-nya keras hingga ia dudok menghimpunkan ra’ayat-nya daripada bangsa Semang dan Wila dan ra’ayat bukit dan sa-bagai-nya di-gelar-nya nama penghulu yang besar-nya di-suroh-nya dudok berkeliling Tasek Ayer Tawar itu...”
(Halaman 94)
ii)                  Penggunaan gaya bahasa personifikasi
Personifikasi bermaksud sifat manusia yang digunakan terhadap sesuatu perkara sama ada benda yang hidup atau benda yang tidak hidup. Contohnya :
-          “Sa-barmula maka tersebut-lah perkataan pulau Langkapuri itu, sa-lama peninggal perang Seri Rama dan Anduman jadi sunyi-lah pulau itu, tiada siapa dudok.”
(Halaman 3)
-          “Maka burong Geroda itu pun ada masa zaman Seri Rama dan Anduman biasa masok perang, banyak juga kesakitan dan banyak juga segala binatang yang terbang dan berjalan di bumi takut akan dia.”
(Halaman 4)


iii)                Penggunaan gaya bahasa hiperbola
Penggunaan gaya bahasa hiperbola merupakan unsur yang paling banyak digunakan dalam Hikayat Merong Mahawangsa. Hiperbola adalah penyataan yang berlebih-lebihan yang digunakan untuk memberikan penekanan pandangan idea atau peristiwa. Malahan hiperbola ini berfungsi dalam memperhebatkan lagi penceritaan Hikayat Merong Mahawangsa yang mempunyai unsur mitos. Contohnya :
-          Makadatang-lah pula buronggerodaitudenganhebatdangarang-nyasapertitiada berlawan-lahkelakuanrupa-nya, datangdengan angina ribut, guroh, petir, kilatsabongmenyabong”. 
(Halaman 11)
-          “Sa-telah itu bahtera Raja Merong Mahawangsa pun singgah ka-pada suatu pulau mengambil ayer kayu. Maka geroda pun datanglah seperti rebut taufan yang teramat besar menyambar dan memukul dengan sayap-nya dan menendang dengan kaki-nya ka-pada bahtera anak Raja Rum itu hingga habislah karam tenggelam segala kapal dan kechi itu.”
(Halaman 16)
-          “Maka tengah ramai sa-kalian bertikam itu maka Raja Nuloh Betong pun sampai-lah menyerbukan diri-nya sa-kalian ka dalam kaum Dato’ Sangki itu bertikam bertetak pedang bertangkisan bertikam keris terlalunya ramai tiada sangja bunyi lagi.”
(Halaman 154)
iv)                Penggunaan gaya bahasa simile
Penggunaan gaya bahasa simile juga turut digarapkan dalam Hikayat Merong Mahawangsa. Simile ini merupakan perumpamaan iaitu ia menggunakan kata-kata perbandingan seperti bak, seperti, bagai, laksana dan umpama. Gaya bahasa simile ini digunakan untuk memberikan persamaan sesuatu objek atau perkara dengan perkara yang lain dengan penggunaan kata perbandingan. Contohnya :
-          “Maka sorak tempek pun terlalu-lah adzmat tambahan dengan bunyi bedil meriam pun saperti berteh.”
(Halaman 12)
-          “Sa-telah dapat sudah peti itu maka ia pun terbang-lah kembali ka-atas udara saperti angin yang maha tangkas me-nuju ka-Pulau Langkapuri itu”.
Halaman 24)
-          “Hatta maka ia menggerakkan tuboh-nya lalu menjadi sa-ekor ular tedung selar besar-nya saperti perdu nyior dengan lidah-nya panjang terjulor, matanya saperti keromong”.
(Halaman 71)




v)                  Penggunaan bahasa istana
Penggunaan bahasa istana ini diperlukan dalam setiap penghasilan karya Bahasa Melayu Klasik. Hal ini kerana kebanyakan karya-karya Bahasa Melayu Klasik mengisahkan cerita-cerita yang melibatkan keluarga diraja. Contohnya :
-          “Maka raja itu pun bersemayam-lah”.
(Halaman 52)
-          Patek ini mohon-lah hendak kembali,”serta bertanya nama nageri itu. Maka titah Raja...”
(Halaman 65)

vi)                Penggunaan bahasa klasik
Penggunaan bahasa klasik ini dapat dilihat dengan penggunaan ayat Bahasa Melayu Klasik yang meleret-leret. Contohnya :
-          “Tiada berapa lama sa-telah lengkap se-gala kelengkapan dan bingkisan serta be-berapa pakaian yang akan dibalas-nya ka-pada saudaranya negeri Kedah itu. Sa-telah diperbuat surat ka-pada saudara-nya barangkali kita boleh putera maka hendak-lah saudara kita perbuat beri saperti bunga emas bunga perak hantar-kan mari ka-pada kita karana pekerjaan itu terlalu amat kesukaan bermain akan dia”.
(Halaman 58)
-          “Hatta maka adalah saorang budak perempuan chuchu kapada Nang Miri Gergasi karana toknya Nang Miri Gergasi itu pergi ka Benua Siam hantar-kan Raja Benua Siam itu karana Nang Miri Gergasi itu pun ia suatu penghulu dan raja kapada sa-gala tentera gergasi”.
(Halaman 59)







4.0       Kesimpulan
Hikayat Merong Mahawangsa merupakan sebuah karya warisan yang tidak ternilai harganya. Karya ini banyak mengupas tentang sejarah keagungan negeri Kedah.  Salah satunya adalah tentang perkembangan susur galur mengenai keturunan raja-raja kedah dengan jajahan taklukanya.  Berdasarkan penelitian terhadap beberapa aspek yang meliputi pemikiran, falsafah, nilai budaya dan pandangan hidup, nilai ilmu dan kepengarangan dan estetika dapatlah disimpulkan bahawa karya ini adalah sebuah karya yang cukup hebat. Pengarang karya ini dapat mengupas aspek-aspek tersebut dengan jayanya. Misalnya, melalui aspek pemikiran, pengarang dapat menonjolkan persoalan-persoalan yang wujud sewaktu penubuhan kerajaan negeri Kedah yang bermula dari Raja Merong  Mahawangsa yang sangat berwibawa dalam memerintah negeri Kedah. Beliau juga digambarkan sebagai pahlawan yang gagah perkasa.
Berdasarkan karya ini pengarang mengetengahkan falsafah hidup yang menjadi panduan masyarakat pada waktu itu. Selain itu, pengarang juga mengetengahkan nilai budaya dan pegangan hidup yang diamalkan oleh masyarakat pada masa itu. Nilai yang diamalkan pada masyarakat ketika itu telah menunjukkan bahawa masyarakat Melayu telah mempunyai satu komposisi kehidupan yang pelbagai. Selain itu juga, masyarakat pada zaman Merong Mahawangsa juga turut mengamalkan ilmu yang pelbagai untuk meneruskan kehidupan. Ilmu ini disebarkan kepada semua dan kebanyakkannya melibatkan dengan alam.
Seterusnya, penghasilan penulisan karya ini juga dilihat menarik dengan penggunaan beberapa teknik yang telah diguna pakai oleh penulis. Penulisan dngan gaya bahasa yang menarik dan teknik yang menarik mampu melahirkan cerita yang dilihat secara realiti. Secara kesimpulannya, Hikayat Merong Mahawangsa tidak boleh disangkal lagi sebagai sebuah karya agung yang boleh penjadi rujukan kepada generasi  akan datang. Hikayat ini secara tidak langsung telah mengangkat martabat ketamadunan Melayu ke peringkat lebih tertinggi. Oleh itu, kita sebagai generasi muda perlu menghargai dan memelihara karya-karya seperti Hikayat Merong Mahawangsa dengan sebaik-baiknya.



Rujukan
Abd. Rahman Napiah, Mohd Rashid Idris, Seri Lanang Jaya Hj. Rohani (2016). Karya Agung
            Melayu. Tanjong Malim: Universiti Pendidikan Sultan Idris.

Dewan Bahasa dan Pustaka (2010). Kamus Dewan Edisi Keempat. Kuala Lumpur: Dewan
Bahasa dan Pustaka.

Siti Hawa Salleh (1991). Hikayat Merong Mahawangsa. Kuala Lumpur: Penerbit Universiti
Malaya.
Siti Hawa Haji Salleh (2009). Kelopak Pemikiran Sastera Melayu. Bangi: Penerbit Universiti
Kebangsaan Malaysia.
S. Othman Kelantan. (1997). Pemikiran satira dalam novel Melayu. Kuala Lumpur: Dewan
Bahasa dan Pustaka.


0 comments:

Post a Comment